فناوری اطلاعات

مادر تیک‌تاک اپلیکیشن جدید معرفی کرد



همزمان با بحث قانونگذاران آمریکایی برای ممنوعیت سراسری تیک تاک، شرکت مادر چینی این اپلیکیشن ویدئویی، اپلیکیشن جدیدی معرفی کرد که مورد توجه واقع شده است.

به گزارش ایسنا، این اپلیکیشن که Lemon۸ نام دارد، احتمالا مانند تیک تاک، زیر ذره بین می‌رود. سیاستمداران آمریکایی نگرانند که دولت چین ممکن است شرکت بایت دنس که شرکت مادر تیک‌تاک است را مجبور کند، داده کاربران را به آنها تحویل دهد یا اطلاعات غلطی را در این پلتفرم منتشر کند. تیک‌تاک تاکید کرده که چنین اتفاقی نیافتاده است و این اپلیکیشن تلاش می‌کند قانونگذاران را مجاب کند که امنیت داده کاربران، حفظ می‌شود.

در این بین، بایت دنس به طرح‌های توسعه خود ادامه می‌دهد؛ اپلیکیشن Lemon۸ یک اپلیکیشن مبتنی بر عکس است که ترکیبی از اینستاگرام و پینترست است و ویدئوهایی دارد که مشابه ویدئوهای ارسال شده در تیک‌تاک است. کارشناسان بازاریابی اجتماعی می‌گویند این اپلیکیشن، یادآور غول شبکه اجتماعی و تجارت الکترونیکی شیائوهونگ‌شو (به معنی کتاب قرمز کوچک) است.

فید اصلی اپلیکیشن Lemon۸، مانند تیک‌تاک یک بخش “دنبال کردن” (following) دارد که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای تولیدکنندگان محتوا را دنبال کنند و یک بخش “برای شما” (For You) دارد که مشاهده پستهای دیگر را به کاربران پیشنهاد می‌کند. همچنین بخش‌هایی تحت مقوله‌های مختلف مانند فشن، زیبایی و غذا دارد و به کاربران امکان می‌دهد محتوا را به شکلهای دیگر کاوش کنند.

این اپلیکیشن مشابه تیک‌تاک و سایت‌های شبکه اجتماعی دیگر، داده کاربران مانند آدرس آی پی، مرور تاریخچه، شناسه دستگاه و اطلاعات دیگر را جمع آوری می‌کند.

هر دو فروشگاه اپ استور اپل و پلی استور گوگل، مالک اپلیکیشن Lemon۸ را شرکت هلیوفیلیا معرفی کرده‌اند که یک شرکت مستقر در سنگاپور است و نشانی مشابه بایت دنس و تیک‌تاک را دارد.

اپلیکیشن Lemon۸ نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در بازارهای آسیایی عرضه شد و در کشورهایی مانند تایلند و ژاپن رشد کرده و به ترتیب حدود ۷.۴ میلیون و پنج میلیون بار دانلود شده است. این اپلیکیشن در فوریه بدون هیاهوی چندانی در آمریکا معرفی شد اما پس از این که سازمان‌های رسانه‌ای توجه بیشتری به آن نشان دادند و بعضی از اینفلوئنسرهای تیک تاک، دست به تبلیغ آن زدند، اوضاع تغییر کرد.

تا روز یکشنبه، این اپلیکیشن ۲۹۰ هزار بار در آمریکا دانلود شد و اکثر این دانلودها اواخر مارس روی داد. این اپلیکیشن یکی از اپلیکیشن‌های محبوب در فروشگاه اپ استور اپل است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، اپلیکیشن دیگری که متعلق به بایت دنس است، کپ کات (CapCut) نام دارد که در اپ استور اپل به عنوان یکی از محبوبترین اپلیکیشن‌ها در آمریکا، فهرست شده است. این اپلیکیشن خود را یک ابزار ویرایش ویدئوی همه منظوره معرفی کرده که به کاربران امکان می‌دهد محتوای خود را ویرایش کرده و فیلتر و آهنگ به آن اضافه کنند. طبق آمار شرکت تحلیل اپلیکیشن Data.ai، یک سال پس از عرضه در چین، در آوریل سال ۲۰۲۰ در سطح جهانی منتشر شد و ۶۰ میلیون بار در آمریکا و ۹۴۰ میلیون بار در سطح جهانی دانلود شده است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا