اخبار سایت

ناسا معدن‌کاری در ماه را ظرف یک دهه آینده آغاز خواهد کرد



به گفته یک دانشمند موشکی که برای سازمان فضایی آمریکا کار می‌کند، ناسا قصد دارد در دهه آینده، استخراج منابع ماه را آغاز کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، اکسیژن و آب، اهداف اولیه این تاسیسات فرآوری مقدماتی خواهد بود. این تاسیسات فرآوری، روش‌هایی را به منظور بهره‌برداری از سطح ماه بررسی خواهد کرد تا ماه بتواند پذیرای زندگی انسانی باشد. با ادامه عملیات، هدف‌های بعدی استخراج معدنی از ماه ممکن است آهن و دیگر فلزات خاکی کمیاب باشند.

ناسا تخمین می‌زند که «صدها میلیارد دلار منابع دست‌نخورده» در ماه وجود دارد و چند کشور دیگر نیز به بررسی راه‌هایی برای استخراج آن‌ها مشغول‌اند.

جرالد سندرز از ناسا، چهارشنبه در نشست معدن «بریزبن» گفت که ماموریت استخراج معدن، به زودی با ارسال یک دکل حفاری آزمایشی به ماه آغاز خواهد شد.

این امیدواری مطرح است که هر گونه پیشرفتی در جهت استخراج منابع ماه، توجه بخش اقتصادی تجاری را جلب خواهد کرد که می‌تواند به کاهش بیشتر هزینه‌ها کمک کند.

به گفته رویترز، دکتر سندرز، که در مرکز فضایی جانسون ناسا کار می‌کند، گفت: «می‌کوشیم در مرحله اکتشاف سرمایه‌گذاری کنیم، منابع را بشناسیم و خطرات را کمتر کنیم تا سرمایه‌گذاری بیرونی، منطقی باشد و این می‌تواند به توسعه و تولید منجر شود.» «به معنی واقعی کلمه، صرفا داریم سطح ماه را خراش می‌دهیم .»

 

ناسا معدن‌کاری در ماه را ظرف یک دهه آینده آغاز خواهد کرد

سازمان فضایی استرالیا قصد دارد تا ۲۰۲۶ با استفاده از یک ماه‌نورد نیمه‌خودکار به منظور استخراج نمونه‌هایی از خاک ماه حاوی اکسید، به تلاش‌های معدن‌کاری ناسا بپیوندد.

این اکسیدها ممکن است کلید استخراج گاز اکسیژن از ماه باشند که فضانوردان می‌توانند از آن در روی ماه برای تنفس استفاده کنند.

ساموئل وبستر، دستیار مدیر سازمان فضایی استرالیا، گفت: «این گامی مهم در راستای ایجاد حضور پایدار انسانی در ماه، و نیز پشتوانه‌ای برای ماموریت‌های آتی به مریخ است.»

دانشمندان ناسا در اوایل سال جاری از خاک شبیه‌سازی‌شده ماه در یک محیط خلاء، برای نخستین بار با موفقیت اکسیژن استخراج کردند.

تیمی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون تگزاس از یک لیزر پرقدرت برای ایجاد واکنشی استفاده کردند که از این ظرفیت برخودار است که مقادیر چشمگیری اکسیژن را از خاک ماه استخراج کند.

پژوهشگران این فناوری استخراج را «گامی بزرگ برای پیشبرد ساخت‌وساز و ایجاد پایگاه‌های انسانی پایدار در سیاره‌های دیگر» توصیف کردند.

ناسا قصد دارد برای نخستین بار پس از بیش از ۵۰ سال، از طریق برنامه آرتمیس خود، انسان‌ را به ماه بازگرداند و پیش‌بینی می‌شود نخستین ماموریت‌های سرنشین‌دار آن پیش از ۲۰۲۴ انجام شوند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا