فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی روند ساخت ربات‌های انسان نما را تسریع می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، گسترش هوش مصنوعی مشاغل مرتبط با پشت میز نشینی را نیز تحت تأثیر قرار داده و در سال‌های آینده بسیاری از این مشاغل تحت کنترل ربات‌ها درمی‌آیند. این امر در ابتدا منجر به افزایش عظیم بهره‌وری و در نهایت، به عقیده بسیاری، باعث افزایش شدید بیکاری خواهد شد.

به نظر می‌رسد نسل کارگران ربات انسان نمای همه منظوره به زودی عملیاتی شود. آنها دارای قابلیت‌های یادگیری سریع و نیز توانایی‌های ارتباطی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

آنها که همیشه در دسترس خواهند بود، به تدریج قابلیت‌های خود را گسترش داده و بر محدودیت‌های خود غلبه می‌کنند تا زمانی که هزینه نیروی کار را کاهش دهند و منجر به دستاوردهای عظیم در بهره‌وری شوند.

شناخته شده ترین انسان نما تا به امروز رباتی به نام اطلس است که توسط شرکت بوستون دینامیکس ساخته شده است. اطلس پیشرفت چشمگیری در ۱۰ سال گذشته نشان داده است. اما اطلس یک پلتفرم تحقیقاتی است و مارک رایبرت، بنیانگذار بوستون داینامیکس، آشکارا گفته است که این شرکت عجله‌ای برای حضور انسان نماها در بازار انبوه ندارد.

دو شرکت هنسون رباتیکس و Engineered Arts، بر تعامل انسان و ربات تمرکز کرده‌اند و بر ساخت انسان‌نماهایی مانند سوفیا و آمکا با چهره‌های واقعی و گیرا تمرکز کرده‌اند. آمکا به طور خاص با استفاده از مدل زبانی جی پی تی ارتباط برقرار می‌کند.

شرکت تسلا هم ورود به حوزه ساخت ربات‌های انسان نما را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد و به نظر می‌رسد این شرکت در چند ماه اخیر پیشرفت بسیار خوبی در زمینه ساخت نمونه‌های اولیه ربات اوپتیموس داشته است.

همین امسال، برت ادکاک، کارآفرین و بنیانگذار بازار استعداد آنلاین Vettery و اخیراً Archer Aviation، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید هواپیماهای الکتریکی نوظهور VTOL، اعلام کرد آخرین سرمایه گذاری وی بر روی روبات‌های انسان نما متمرکز است.

وی به دنبال ساخت یک انسان نمای الکترومکانیکی با ویژگی‌های کامل، انجام دستکاری برای شبیه سازی این ربات با انسان و سپس ادغام این ربات انسان نما در محیط کار است.

هدف نهایی تولید «اولین ربات انسان‌نمای همه‌منظوره تجاری جهان» است که ۱۶۸ سانتی‌متر قد و ۶۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند ۴۴ پوند (۲۰ کیلوگرم) بار را بلند کند، با سرعت ۱.۲ متر بر ثانیه (۴.۳ کیلومتر در ساعت) راه برود و با شارژ کامل تا ۵ ساعت کار کند. انتظار می‌رود مدل اولیه این ربات تا سال ۲۰۲۵ عرضه شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا