فناوری های نوین

ایجاد دانشگاه ماشین‌سازی در ۳ کلانشهر ایران



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سیدمحمد مهدی هادوی، مهارت نیروی انسانی را یکی از مسائل مورد توجه در ستاد دانست و افزود: علیرغم اینکه ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی از نیازهای اساسی صنایع مختلف محسوب می‌شود، لیکن مرجع آموزشی و پژوهشی خاصی برای کسب و انتقال اصول علمی و فناوری‌های پیشرفته در سطح مطلوب در دسترس نیست. در حال حاضر نیروی‌های انسانی دانش‌آموخته مراکز آموزشی و دانشگاهی اغلب اطلاعات قابل قبولی در خصوص طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته صنعتی ندارند. به همین‌ دلیل شرکت‌ها برای مهارت‌افزایی نیروهای خود، زمان و هزینه زیادی را صرف می‌کنند. با این حال اکتساب دانش و فناوری پیشرفته که بتواند جوابگوی نیاز فعلی و آینده صنعت کشور باشد، نیاز به آموزش و پژوهش نظام‌مند دارد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا، ستاد با تعامل با دانشگاه و صنعت، مهارت‌افزایی را به صورت جدی دنبال می‌کند، اظهار کرد: در بخش‌های خصوصی قسمت‌های متنوع و ارزشمندی وجود دارند که علاوه بر اینکه مشغول ماشین‌سازی هستند؛ آمادگی لازم جهت آموزش را نیز دارند و چه بسا آموزش به صورت محدود را در مجموعه خودشان تجربه کردند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی به گفت‌وگوهای انجام شده در این خصوص با مراکز مختلف بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پس از تلاش‌های بی‌وقفه، سه دانشگاه جامع علمی کاربردی متصل به بخش خصوصی جهت مهارت‌افزایی نیروی انسانی، برگزیده شدند و برای آنها چگونگی کار صنعت و دانشگاه در حوزه ماشین‌سازی به صورت کامل شرح داده شد.

تهران، مشهد و اصفهان از اولین میزبانان دانشگاه ماشین‌سازی خواهند بود

وی با اشاره به اینکه سه دانشگاه در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان جهت آموزش تخصصی نیروی انسانی در حوزه ماشین‌سازی آماده ارائه خدمات هستند، افزود: تاییدیه‌ای را که از دانشگاه جامع علمی و کاربردی در این دوره‌ها داشتیم، مبنای کار قرار دادیم و در حال تعریف جامع سرفصل‌های دروس و تعیین اساتید از دانشگاه و صنعت هستیم. انشاءالله تا قبل از پایان سال اقدامات عملی در خصوص راه اندازی اولین دانشگاه صنعت ماشین‌سازی در شهر تهران شروع خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به صحبت‌های انجام شده، پس از تهران، مشهد گزینه بعدی است و به‌زودی در این شهر نیز کار آغاز خواهد شد.

هادوی خاطر نشان کرد: صنعت به نیروی دانشی نیاز دارد و دانش‌آموختگان کشور نیز نیاز به صنعتی دارند که بتواند به تشنگی آنها در ارتقاء و پیشرفت علمی جواب دهد. اتصال این دو، موجب دانش‌بنیان شدن اقتصاد صنعت ماشین‌سازی خواهد شد. سعی داریم با الگوگرفتن از دانشگاه‌های صنعتی معتبر بین‌المللی، آموزش و پژوهش به صورت عملی در صنعت و در دانشگاه اتفاق بیفتد. دانشجویانی که از صنعت به دانشگاه وارد خواهند شد، موجب رشد و پیشرفت صنعت خود خواهند بود و تلاش بر این است که دانشجویانی که به صنعتی وابسته نیستند، از همان ابتدا به صنعت متصل شده و بورسیه صنعت معینی شوند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی با اشاره به اینکه در دانشگاه صنعت ماشین‌سازی، تئوری‌های مربوطه نیز آموزش داده می‌شود، ادامه داد: آموزش تئوری از باب اطمینان نسبت به ترکیب علم و فناوری خواهد بود؛ «علم» انتظار ما از آموزش در دانشگاه‌ها است و «فناوری» انتظاری است که صنعت آن را تکمیل خواهد کرد؛ در نتیجه ما با برنامه‌ای پایدار و نظام‌مند در حوزه نوآوری ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی قدم خواهیم گذاشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه شرط ورود متقاضیان به دانشگاه ماشین‌سازی، امکان همکاری بلندمدت آنان با صنعت است، تصریح کرد: بسته به زمینه تخصصی متقاضیان، واحدهای جبرانی اعلام می‌شود و پس از اینکه افراد هم سطح شدند، آموزش آغاز می‌شود؛ در نهایت پس از اتمام واحدهای درسی، مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم با پشتوانه کامل صنعت، صادر خواهد شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا