اخبار سایت

اقیانوس‌ها نسبت به ۲۰ سال قبل تغییر رنگ داده‌اند



نتیجه یک تحقیق منتشر شده در مجله نیچر حاکی از آن است که رنگ اقیانوس‌ها در مقایسه با ۲۰ سال قبل، تغییر کرده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، براساس این تحقیق، حدود ۵۶ درصد اقیانوس‌های جهان تغییر رنگ داده‌اند و رنگ آب آنها از آبی به سبز متمایل شده است.

این تحقیق می‌گوید که این تغییر رنگ در مناطق استوایی محسوس‌تر است.

محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست و مرکز اقیانوس‌شناسی ملی بریتانیا بر این باورند که این تغییر رنگ احتمالا به دلیل تغییرات اقلیمی است.

سی‌بی‌اس به نقل از استفانی داتکیویکز، از محققان سازمان زمین ام‌آی‌تی، گزارش داد که آنچه اتفاق افتاده غافلگیر‌کننده نیست اما هراس‌آور است.

به گفته او این تغییرات نشان دهنده ردپای بشر در اقلیم است.

 

رنگ اقیانوس‌ها از هر آن‌چیزی ناشی می‌شود که در لایه‌های سطحی آب قرار دارد. این رنگ معمولا آبی است زیرا اقیانوس مانند فیلتر نور خورشید عمل می‌کند و آب طیف‌های قرمز آن را جذب می‌کند.

محققان می‌گویند رنگ سبز‌تر زمانی اتفاق می‌افتد که نور از مواد و حیات در آب ساطع شود. به گفته آنها آب سبزتر معمولا ناشی از درصد فیتوپلانکتون‌ها است.

دانشمندان می‌گویند بخش عمده‌ای از تغییر رنگ نامحسوس‌تر از آن است که چشم انسان قادر به تشخیص آن باشد. اما دانشمندان با استفاده از تصاویر ثبت شده رنگ آب اقیانوس‌ها در ۲۱ سال اخیر که ماهواره آبی ناسا در آن نقش داشت، به این نتیجه رسیده‌اند.

محققان می‌گویند که تغییر رنگ در این سال‌ها ناشی از تاثیر تغییرات اقلیمی است که هم‌اکنون بر سطح اکوسیستم میکروبی آب‌ها قابل مشاهده است.

به گفته آنها تغییر رنگ نشان دهنده تغییرات در جامعه پلانکتون‌هاه است که بر هر چیزی که پلانکتون‌ها را تغذیه می‌کند، اثر می‌گذارد.

این روند می‌تواند بر میزان جذب کربن در اقیانوس‌ها تاثیر بگذارد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا