اخبار سایت

ايتنا – آیفون چگونه پرفروش شد؟


با گذشت بیش از دو دهه از عرضه اولین آیفون، این گوشی با برتری نسبت به رقبای خود، به پرفروش‌ترین تلفن همراه در جهان تبدیل شد.

استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل، زمانی که اپل برای اولین بار در سال 2007 آیفون را معرفی کرد، این گوشی را یک محصول انقلابی در رده خود توصیف کرد.

اکنون پس از گذشت نزدیک به دو دهه وعرضه 42 مدل از این گوشی، آیفون یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های جهان است. اپل بیش از 2.3 میلیارد دستگاه آیفون فروخته و بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

 

اپ استور؛ راه نجات
در ابتدا، سرمایه‌گذاران نسبت به تاثیری که اپل می توانست داشته باشد خوش‌بین بودند، اما داده‌های اولیه فروش، آنقدر ناامیدکننده بود که یکی از سرمایه گذاران تصور کرد آیفون در بدو ورود، مُرده است!

اما این شرکت در سال 2007، 1.4 میلیون دستگاه آیفون فروخت و 80 درصد از فروش آن در سه ماهه آخر همان سال بود، در حالی که در همان سال نوکیا تنها در سه ماهه آخر 7.4 میلیون گوشی موبایل فروخت.
همه چیز برای اپل در سال 2008 زمانی که اپ استور را راه‌اندازی کرد شروع به تغییر کرد.

این امر کمک کرد تا اپل از رقبای خود پیشی بگیرد، زیرا اپ استور این امکان را به آیفون می‌داد تا بسیار هوشمندتر شود، چیزی که سایر سازندگان تلفن انتظارش را نداشتند.

 

افزایش فروش
اپل در سال‌های پس از راه‌اندازی اپ استور، شاهد افزایش فروش دستگاه‌های آیفون بود اما در سال 2011 به یک نقطه عطف بزرگ دست یافت. در آن سال، اپل بیش از 50 میلیون دستگاه فروخت.

با کمک آیفون 4 اس، فروش آن به 72 میلیون گوشی در آن سال افزایش یافت. تا سال 2015، اپل سالانه بیش از 200 میلیون آیفون به فروش می‌رساند.

بنابراین، آیفون استانداردی را تعیین کرد که تقریباً همه تلفن‌های همراه از آن زمان به بعد از آن پیروی می‌کردند، اپ استور گسترش پیدا کرده بود و اندروید نیز اساساً از این مدل، در فروشگاه Google Play پیروی می‌کرد.

 

اول در جهان
یک دهه پس از عرضه آیفون، اپل اولین شرکت آمریکایی بود که سهامش عمومی شد و ارزش بازار آن 1 تریلیون دلار بود. اکنون این غول فناوری یکی از سودآورترین شرکت‌های جهان است.

در سال 2023، اپل برای اولین بار در زمینه گوشی های هوشمند در سطح جهان از سامسونگ پیشی گرفت.

بر اساس گزارش شرکت بین‌المللی داده، اپل کمی بیش از 20 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد، جایگاهی که سامسونگ از سال 2010 تا آن زمان در اختیار داشت.

 

هوش مصنوعی
اخیراً، اپل در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای گوشی‌های آیفون‌ تلاش کرده است، اما شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل و Open AI این فناوری را آشکارا پذیرفته‌اند.
اما اپل نشان داد که هوش مصنوعی، یک ویژگی حیاتی در دستگاه‌های آیفون خواهد بود تا با سازماندهی عکس‌ها، کمک به سازماندهی ایمیل‌ها و شاید انجام کارهای مربوط به سازماندهی متن، کارایی آیفون را افزایش دهد.

درواقع، تا اینجای کار، می‌توان گفت که اپل در مقایسه با مایکروسافت، گوگل رویکرد معتدل‌تری نسبت به هوش مصنوعی در پیش گرفته است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا