فناوری های نوین

ساخت دستگاه آشکارساز مواد مخدر با تکنولوژی فضایی



احمد سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر یکی از رویکردهای پژوهشگاه فضایی ایران را توسعه سرریز فناوری‌های فضایی در صنایع مختلف از جمله صنعت برق، امنیتی، دفاعی و … برشمرد و گفت: در این رویکرد تلاش می‌کنیم از طریق فرایند تحقیق و توسعه‌ای که در خصوص احصا سیستم‌های فضایی و سامانه‌های فضایی در دستور کار داریم، نیارمندی‌های فناورانه سایر صنایع را برطرف کرده و پوشش دهیم، از جمله اینکه طی یکسال اخیر توانستیم برخی محصولات حاصل از سرریز صنعت فضایی را در صنعت برق، خودرو، حوزه‌های امنیتی و دفاعی اشاعه دهیم.

ساخت دستگاه آشکارساز مواد مخدر و منفجره با تکنولوژی فضایی

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد: به طور مثال در یک سال اخیر «دستگاه آشکارساز ایستگاهی دو منظوره مواد مخدر و مواد منفجره» که از دل صنعت فضایی در صنایع حوزه امنیتی و دفاعی سرریز شده را تولید کنیم و در حال حاضر تولید کننده انحصاری آن در کشور پژوهشگاه فضایی ایران است. خط تولید تجاری این دستگاه از سال گذشته به صورت فعال راه اندازی شده و سالیانه بالغ بر ۸۰ دستگاه در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دفاعی کشور قرار می‌دهیم.

از آنالیز ۵ ثانیه برای کشف مواد تا حساسیت در حدنانوگرم

وی در ادامه قابلیت حمل و نقل آسان، آنالیز میدانی مواد منفجره peten، rdx، tnt و dnt و …، آنالیز میدانی مواد مخدر مثل؛ شیشه، قرص ایکس، کوکائین، ترامادول، تریاک و هروئین، امکان اضافه کردن مواد جدید به کتابخانه نرم افزار، امکان ذخیره سازی اطلاعات و قابلیت ارسال نتایج را از ویژگی‌ها و مشخصات عملیاتی این دستگاه آشکارساز برشمرد.

سلیمانی کاربردپذیری فناوری این محصول را حساسیت در حدنانوگرم، زمان آنالیز ۵ ثانیه‌ای و اعلام هشدار صوتی و تصویری عنوان کرد و گفت: از مزایای رقابتی این محصول می‌توان به طراحی و ساخت متناسب با نیاز مشتری، آمادگی سریع دستگاه پس از انجام هر آنالیز، ارائه پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش، قیمت کمتر نسبت به نمونه‌های خارجی و امکان صادرات به کشورهای همسایه اشاره کرد.

بومی سازی و رفع یکی از نیازمندی‌های حوزه خودروهای برقی

وی از ساخت یک محصول فناورانه دیگر با تکنولوژی فضایی دیگر در حوزه صنعت خودرو خبر داد و گفت: سیاستگذاری کشور به این سمت رفته که در سال ۱۴۰۳ خودروسازان داخلی باید بتوانند در کنار خودروهای احتراقی خود، خودروهای برقی را توسعه و در خط تولید خود قرار دهند. یکی از نیازمندی‌های حوزه خودروهای برقی، بسته‌های «باتری های لیتیوم ین» است که فناوری آن در داخل کشور وجود نداشت و ما در کنار فرایند تحقیق و توسعه در صنعت فضایی، توانستیم برای اولین بار در کشور «سل باتری لیتیوم ین» مورد نیاز صنعت خودرو را تولید کنیم.

ساخت انحصاری «سل باتری لیتیوم ین» توسط پژوهشگاه فضایی ایران

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران با اعلام اینکه پژوهشگاه فضایی ایران در حال حاضر تولید کننده انحصاری «سل باتری لیتیوم ین» برای خودروهای برقی در کشور است، تصریح کرد: در تفاهمی که با گروه مپنا (یکی از مجموعه‌های صنعتی بزرگ کشور) خواهیم داشت قرار است، پژوهشگاه فضایی به عنوان واحد تحقیق و توسعه گروه مپنا و توسعه دهنده خطوط تولید مپنا خواهد بود تا مپنا بتواند خیلی سریع‌تر در بحث بومی سازی خودروهای برقی و اشاعه آن در سطح کشور ورود و آن را عملیاتی کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا