فناوری اطلاعات

یک استارتاپ چینی موشک چند بار مصرف می‌سازد



یک استارتاپ چینی قصد دارد سال آینده موشک‌های چند بار مصرف جدیدی معرفی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت گلکتیک انرژی(Galactic Energy) امیدوار است بتواند موشک پالاس ۱(Pallas ۱) خود را راه‌اندازی کند. این استارتاپ چینی به سوی پرتاب موشک کوچک مشابه فالکون۹ گام بر می‌دارد.

گلکتیک انرژی در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و در حال حاضر بر روی پرتاب آزمایشی موشک پالاس ۱ کار می‌کند. پالاس ۱ با استفاده از موتورهای اکسیژن مایع نفت سفید قادر به حمل ۵۰۰۰ کیلوگرم محموله به مدار پایین زمین است.

این استارتاپ پیش از این با توسعه و پرتاب موفقیت‌آمیز یک موشک سوخت جامد به نام سرس ۱(Ceres ۱) نامی برای خود دست و پا کرده است. هر یک از پنج پرتاب سرس ۱ تاکنون، از نوامبر ۲۰۲۰، موفقیت‌آمیز بوده و شروعی چشمگیر را برای این شرکت رقم زده است.

با این حال، گلکتیک انرژی امیدوار است با پیشران مایع پالاس ۱ پیشرفتی واقعی داشته باشد. فیلمی که به تازگی توسط این شرکت منتشر شده است، بدنه‌ی موشک پالاس ۱ را در تاسیسات این شرکت نشان می‌دهد.

مدلی از نسخه‌ی «سه هسته‌ای» آن نیز که بسیار شبیه به موشک فالکون هوی شرکت اسپیس‌ایکس است، رونمایی شده که انتظار می‌رود طی سال‌های آینده از پالاس ۱ پیروی کند.

پالاس ۱، چالش‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به سرس ۱ جامد پیش رو دارد. این موشک جدید از نفت سفید و اکسیژن مایع استفاده می‌کند که به موتورهای بسیار پیچیده‌تری نیاز دارد.

پالاس ۱ همچنین به گونه‌ای طراحی شده که قابل استفاده مجدد باشد. این بدان معناست که شرکت باید بر چالش‌های نه تنها حمل محموله به مدار بلکه هدایت مرحله اول موشک به سمت یک نقطه ثابت بر روی زمین و راه اندازی مجدد موتورها غلبه کند.

شرکت گلکتیک انرژی سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه پالاس ۱ جمع‌آوری کرد.

چین هنوز موشک چندبار مصرفی نساخته است. تنها شرکت‌های آمریکایی اسپیس‌ایکس و بلواوریجین تاکنون موفق به فرود و استفاده مجدد از موشک‌ها شده‌اند.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا