فناوری های نوین

نانوپهپادها به سلول سرطانی حمله‌ور می‌شوند



به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه‌ای که توسط سبیونگ کانگ و سونگ هو پارک از دپارتمان علوم زیستی در مؤسسه ملی علوم و فناوری اولسان (UNIST) انجام شده، از پیشرفت قابل توجهی در درمان سرطان پرده بر می‌دارد. این تیم تحقیقاتی با موفقیت ریزکاوشگرهایی برای درگیر کردن سلول‌های لنفاوی در مقابله با سرطان ساختند که قادر به هدف‌گیری انتخابی و از بین بردن سلول‌های سرطانی هستند و راه‌حلی بالقوه برای انواع غیرقابل درمان سرطان‌ها است.

سلول‌های لنفاوی که به سلول‌های کشنده طبیعی (NK) معروف هستند، نقش حیاتی در پاسخ ایمنی بدن در برابر سرطان دارند. تلاش‌های زیادی برای استفاده از قدرت سلول‌های لنفاوی برای ایجاد روش‌های درمان سرطان صورت گرفته است. در حال حاضر، این تیم تحقیقاتی ریزکاوشگرهایی موسوم به NKeNDs ساختند که با استفاده از نانوذرات قفس مانند پروتئین AaLS طراحی و ساخته شده‌اند.

این ریزکاوشگرهای نوآورانه به طور همزمان لیگاندهای هدف‌گیری سرطان مانند HER۲Afb یا EGFRAfb و لیگاندهای جذب کننده سلول‌های لنفاوی، موسوم به aCD۱۶Nb را روی سطح پروتئین AaLS دارند. این ریزکاوشگرها توانایی اتصال انتخابی به سلول‌های SK-OV-۳ با بیان بیش از حد HER۲ و سلول‌های MDA-MB-۴۶۸ دارای بیان بیش از حد EGFR را دارند.

درگیری فیزیکی سلول‌های لنفاوی انسانی با سلول‌های سرطانی هدف با واسطه ریزکاوشگرها، سلول‌های لنفاوی را فعال و آن‌ها را قادر می‌کند تا سلول‌های سرطانی هدف را در شرایط آزمایشگاهی به طور مؤثر از بین ببرند.

در موش‌های حامل تومور ۳SK-OV-۳، تجویز HER۲ @NKeNDs همراه با PBMC‌های انسانی، نفوذ سلول‌های لنفاوی فعال انسانی را به محل‌های تومور تسهیل می‌کند. در نتیجه رشد تومور به طور قابل توجهی بدون ایجاد عوارض جانبی قابل توجه سرکوب می‌شود.

این پروژه رویکردی جدید برای توسعه درگیرکننده‌های سلول لنفاوی مخصوص سرطان با استفاده از نانوذرات قفس مانند و اتصال‌دهنده‌های سلول سرطانی نوترکیب را نشان می‌دهد. این فناوری پتانسیل فوق‌العاده برای درمان انتخابی انواع سرطان‌هایی را دارد که قبلاً قابل درمان نبودند.

این تحقیق امکانات جدیدی را برای درمان از طریق ریزپردازشگرها ارائه می‌دهد و بر چالش‌هایی مانند حرکت و بقای سلول‌های لنفاوی غلبه می‌کند. هدف این گروه ارائه فرصت‌های جدید برای درمان‌های سفارشی شده است. نتایج این مطالعه در مجله Nano Today منتشر شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا