دانش و علم

حمایت یک بنیاد نیکوکاری در قالب بورس و پژوهانه از نخبگان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، توافقنامه همکاری بنیاد ملّی نخبگان و بنیاد نیکوکاری ارشاد و رفاه امام صادق علیه السلام با هدف شناسایی و تربیت استعدادهای برتر، نخبه‌پروری، و مربوط‌سازی صاحبان استعداد برتر و نخبگان به پیشرفت و تعالی جمهوری اسلامی ایران و نقش‌آفرینی و همکاری سازمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی با حضور سیدسلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و محمود قیّومی لولاچیان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بنیاد نیکوکاری منعقد شد.

در ابتدای این نشست، محمود قیّومی لولاچیان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بنیاد نیکوکاری در سخنانی کوتاه ضمن مرور تاریخچه تأسیس بنیاد امام صادق (ع)؛ اهداف و مأموریت‌های این بنیاد رو تشریح کرد و گفت: این تفاهم‌نامه به منظور سوق دادن بخشی از حمایت‌ها به سمت نخبگان دین مدار و در چارچوب ارزش‌های اسلامی تهیه و تدوین شده است که امیدوارم در جهت خدمت رسانی و ایجاد رفاه برای نخبگان مؤثر واقع شود.

در ادامه سید سلمان سید افقهی نیز، ضمن تسلیت ایام عزاداری اهل بیت علیهم‌السلام و شهادت حضرت فاطمه سلام‌الله، گفت: مجموعه‌های خیریه کمتر به موضوع تربیت نخبگان پرداخته‌اند و عموماً فعالیت آنها محدود به حمایت‌های مالی و سخت‌افزاری شده است که البته در نوع خود مهم و یک سنت حسنه است.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان در حوزه تربیت نخبگان دغدغه دارد، افزود: بنیاد از مجموعه‌های خیریه که در این حوزه فعالیت انجام می‌دهند، حمایت می‌کند چراکه قرارگیری نخبگان در فضای تربیتی، جامعه را به سمت صلاح و رستگاری سوق می‌دهد و زمینه را برای تربیت انسان الهی که یک دغدغه تاریخی و سنتی است، فراهم خواهد کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: گام دوم انقلاب اسلامی برای حرکت عملیاتی نیاز به تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی دارد و به همین دلیل حضرت آقا در این بیانیه مطالبه عمومی خود را از همه جوانان اعلام می‌کند و این حرکت را همچون جهاد می‌دانند. طبیعی است که نخبگان با توجه به حساسیتی که دشمن دارد، نقش بسیار موثرتری می‌توانند ایفا کنند؛ به خصوص اینکه دشمن برنامه‌ریزی گسترده‌ای در این حوزه دارد که یکی از آنها پرداختن رسانه‌ای به موضوع خروج نخبگان است.

سید افقهی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان یک مجموعه تنظیم‌گر و سیاست‌‎گذار است، گفت: تحقق اهداف تعیین شده در حوزه نخبگان نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و نهادهاست، به خصوص اینکه بودجه این بنیاد سرفصل مشخص دارد. علاوه بر آن معمولاً بنا به دلایل مختلفی تمام این بودجه محقق نمی‌شود. در اینجا نقش مجموعه‌های نیکوکاری پررنگ‌تر است.

وی افزود: این مجموعه‌ها باید در حوزه حمایت تربیتی از نخبگان وارد عمل شده و این فرهنگ را گسترش دهند. بنیاد ملی نخبگان نیز آمادگی دارد این قبیل فعالیت‌ها را به عنوان الگو حمایت کند.

سید افقهی با اشاره به اینکه حمایت تربیتی از نخبگان نیاز به افق گسترده و عمق نگاه دارد، تصریح کرد: باید متوجه بود که موضوع تربیت یک فرایند است که هر دو حوزه نخبگانی دانشگاه و حوزه را باید شامل شود تا ارتباط لازم بین نخبگان حوزوی و دانشگاهی شکل بگیرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: یکی از مشکلات بزرگ دانشگاه عدم‌ارتباط با حوزه است که این موضوع می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند. همچنین تربیت اساتید دینی باید به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار بگیرد تا نخبگان دین مداری تربیت شوند که در چارچوب ارزش‌های اسلامی بتواند زمینه را برای تربیت افراد مؤثر در تمدن اسلامی فراهم کنند.

سید افقهی با تاکید بر اینکه تربیت یک فرایند بلند مدت است، اضافه کرد: بنیاد در دور جدید بر فضای تربیتی تمرکز دارد و تلاش می‌کند برنامه‌ها و طرح‌های خود را با محوریت اساتیدی که هم دانش و هم دین دارند و می‌توانند الگوی مطلوبی برای دانشجویان باشند، اجرا کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حمایت از مستعدان مناطق محروم، اظهار داشت: بسیاری از مستعدان مناطق محروم نابغه هستند و با یک حمایت حداقلی در حد هزینه رفت و آمد به مدرسه و اتصال به کانون‌های مردمی نخبه پرور و قرارگیری در فضای تربیتی با روحیه کار تیمی و تعاون می‌توانند در آینده به افرادی اثرگذار تبدیل شوند.

سید افقهی خاطرنشان کرد: این توافق‌نامه از جنس اقدامات اصولی در حوزه تربیت نخبگان است که اگر به درستی انجام شود نتایج مطلوب آن همه کشور را منتفع خواهد کرد؛ به شرطی که در ذیل آن نخبگان حوزوی و دانشگاهی با یکدیگر ارتباط بگیرند و وحدت حوزه و دانشگاه که از تأکیدات حضرت امام بود، حتی در مبانی علمی هم محقق شود.

شایان ذکر است، «همکاری نظام مند بنیاد نیکوکاری و بنیاد ملّی برای حمایت از صاحبان استعدادهای برتر و نخبگان دانشگاهی و دانش‌آموزی»، «کمک به بنیاد نیکوکاری در تعقیب مأموریت حمایت هدفمند و مستقیم از منتخبین دانشگاهی و دانش‌آموزی در اجتماع نخبگانی کشور و تحقّق هدف استراتژیک مربوطه در سند راهبردی بنیاد»، «کمک به بنیاد ملّی در تحقّق بخشی مأموریت توسعه و پشتیبانی از اجتماع نخبگانی کشور»، «کمک مشترک به اجرای بخشی از سند راهبردی کشور در امور نخبگان بویژه ایجاد زمینه‌های شناسایی، رشد، و شکوفایی حداکثری استعدادهای فردی و گروهی و ارتقای ابعاد معنوی و دینی آن‌ها»، «ایجاد فرصت فعّالیت برای صاحبان استعدادهای برتر و نخبگان در مناطق مختلف (کشور) با ایجاد سازوکارهای حمایتی و نیز حمایت از توسعه فعّالیت بنیادهای خیریّه علمی، فرهنگی، و اجتماعی و نظارت بر آن‌ها»، «ساماندهی و گسترش پشتیبانی‌های مستقیم و غیرمستقیم مادّی به اجتماع نخبگانی در قالب بورس، جایزه‌های مقطعی، و پژوهانه، بخش خصوصی، و نهادهای عمومی (وقف و خیریّه) منطبق با پایش پیشرفت مرحله‌ای و اثرگذاری آنان»، «ایجاد سازوکار تشویقی به‌منظور تسهیل فعّالیت اجتماع نخبگانی در همه مناطق کشور به ویژه مناطق کم برخوردار»، ترویج فرهنگ انس با قرآن، معارف عترت علیهم‌السّلام، و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی در بین اجتماع نخبگانی به‌منظور ارتقای بینش دینی» و «تعمیق انگیزه‌های معنوی در خدمت به جامعه و گسترش برنامه‌های تربیتی و آموزشی برای نهادینه‌کردن ارزش‌های اخلاقی اسلامی در میان اجتماع نخبگانی» از مهمترین اهداف انعقاد این توافق‌نامه به شمار می‌رود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا