فناوری های نوین

دو محصول راهبردی دانش‌بنیان در صنایع فولادی و معدنی رونمایی شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری امروز از دستاوردهای ۲۱ شرکت دانش‌بنیان در پایون شرکت‌های دانش‌بنیان در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) بازدید و از دو محصول تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی کرد.

تولید «نازل تاندیش زیرکونیایی» برای تأمین نیاز صنایع فولاد و ریخته‌گری

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از محصول دانش‌بنیان «نازل تاندیش زیرکونیایی» تولید شرکت یک دانش بنیان رونمایی شد.

نازل تاندیش، نسوزهایی هستند که در کف تاندیش (پاتیل میانی) قرار گرفته و وظیفه هدایت جریان مذاب از تاندیش به قالب ریخته‌گری را بر عهده دارند. این محصول در صنایع فولاد و ریخته‌گری کاربرد فراوانی دارد.

احسان مشکاتی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص کاربردهای این محصول گفت: قطعات ساخته شده از زیرکونیا به خاطر قابلیت شوک‌پذیری، تنش‌پذیری و تحمل دمایی بسیار بالایی که دارند، در صنایع مختلف به‌ویژه فولاد و ریخته‌گری و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در حوزه پزشکی از این قطعات برای ساخت قرص‌های ایمپلنت و در صنعت فولاد برای ساخت نازل‌های عبور مذاب استفاده می‌شود.

وی افزود: محصول دانش‌بنیان «نازل تاندیش زیرکونیایی» اگرچه صرفا برای صنعت فولاد و ریخته‌گری کاربرد دارد، اما دانش فنی که پژوهشگران ما به آن دست یافته‌اند، می‌تواند در سایر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. شرکت آذربان نسوز آریا نخستین شرکتی است که موفق به ثبت دانش فنی تولید قطعات از زیرکونیا شده است. اصل دانش‌بنیانی این محصول براساس شکل‌دهی قطعات از زیرکونیا است. پودر زیرکونیا پس از تثبیت و پایدار شدن، برای ساخت قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف با محصول دانش‌بنیان «فلزیاب صنعتی»

«فلزیاب صنعتی IB-Metal Detector» تولید یک شرکت دانش بنیان نیز دیگر محصول دانش‌بنیانی بود که با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از آن رونمایی شد.

دستگاه فلزیاب صنعتی در صنایع معدنی و فولادی کاربرد دارد و با تشخیص ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف، به‌طور مستقیم باعث افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محصول نهایی می‌شود.

سید احمد سیف الحسینی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص کاربردهای این دستگاه گفت: فلزیاب صنعتی یا متال دتکتور (metal detector)، دستگاهی با هدف تشخیص ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی، غذا و دارو، منسوجات، لاستیک و پلاستیک و امنیت است.

وی افزود: دستگاه فلزیاب صنعتی با استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله فرکانس پایین، چند فرکانسی و پالسی و … عمل می‌کند که دستیابی به عملکرد پالسی نیازمند دانش فنی بسیار بالایی بوده و در معادن سنگ آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر به تشخیص ضایعاتی مانند ناخن بیل مکانیکی و سر مته حفاری و… از محصول اصلی (سنگ آهن) است. این فرآیند جداسازی بطور مستقیم به افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت محصول نهایی، کاهش توقف خط تولید و درنتیجه، افزایش سرعت خط منجر می‌شود. در عین حال، بصورت غیرمستقیم در کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست نیز تاثیر بسزایی دارد.

سیف الحسینی خاطرنشان کرد: این دستگاه در صنایع مختلفی مانند صنعتی و معدنی، لاستیک و پلاستیک، غذایی و دارویی، چوبی، نساجی، حمل و نقل، بخش‌های ساختمان‌های آموزشی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به افزایش دامنه کاربرد، پیش‌بینی می‌شود تولید این دستگاه افزایش یابد. به عنوان مثال در حوزه‌های فرآوری مواد غذایی و دارویی، صنایع شیمیایی، حوزه امنیت از جمله تأمین امنیت بنادر، مرزها و توسعه زیرساخت‌های برقراری امنیت در مقابل تروریست و جرم، شاهد بیشترین رشد استفاده از این دستگاه‌ها خواهیم بود.

وی افزود: آسیا و اقیانوسیه، بزرگترین بازار با بیشترین نرخ رشد را در طول دوره پیش‌بینی با گسترش زیرساخت ها شاهد خواهد بود. عوامل تأثیرگذار رشد اقتصاد جهانی، افزایش کیفیت سطح زندگی و افزایش میزان گردشگری، آگاهی در مورد آلودگی فلزات در مواد غذایی، دارویی و شیمیایی، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای رشد تولید و استفاده از این محصول به شمار می‌روند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا