دانش و علم

تولید رده سلولی شناسنامه دار از گونه در حال انقراض خرس سیاه بلوچی



به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران دکتر مریم فرقدان سرپرست بانک سلول‌های انسانی و جانوری در خصوص این موفقیت گفت: بانک سلول‌های انسانی و جانوری در راستای ماموریت مرکز در زمینه شناسایی، جمع آوری و حفاظت از منابع زیستی و ژنتیکی کشور، برای اولین بار موفق به تولید رده سلولی تایید هویت شده از خرس سیاه بلوچی شد.

وی افزود: خرس سیاه بلوچی به عنوان یکی از شاخص‌ترین گونه‌های زیبا و نادر حیات وحش که سال‌ها در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت محیط زیست جای گرفته است، گونه‌ در حال انقراض بلوچستان ایران است. تولید رده سلولی از این خرس نادر امید برای احیای گونه‌های حیات وحش در معرض خطر انقراض را افزایش می‌دهد.

سرپرست بانک سلول‌های انسانی و جانوری خاطر نشان کرد: بدنبال عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و این مرکز برای ایجاد بانک سلولی از گونه‌های در معرض خطر انقراض حیات وحش، ذخیره‌سازی نمونه‌های سلولی تولید شده از یوزپلنگ آسیایی آغاز شد و در این مدت کلکسیون ارزشمندی از نمونه‌های سلولی تایید هویت شده و شناسنامه‌دار از یوزپلنگ آسیایی و خرس مازندران ایجاد شد.

در این راستا، خوشبختانه متخصصان بانک سلول‌های انسانی و جانوری توانستند سلول‌های خرس سیاه بلوچی را با رویکرد “بهره برداری پایدار” پس از نمونه برداری بافتی و طی فرآیندهای آزمایشگاهی، کشت و تکثیر و با موفقیت در این بانک شناسنامه‌دار و ذخیره نمایند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا