فناوری های نوین

کلاه ایمنی که رانندگان بولدوزر را از جراحات محافظت می‌کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این دستگاه میزان تکان خوردن پوشنده آن حین رانندگی را اندازه گیری می کند و هنگامی که لرزش بیش از حد شود، هشدار می دهد.

تیمی از محققان انستیتو فرانهوفر آلمان و شرکت System Reliability کلاه ایمنی جدید را برای استفاده توسط رانندگان ماشین های سنگین مانند بولدوزرها طراحی کرده اند. هرچند این کلاه ایمنی ظاهری معمولی دارد، اما به حسگرهای پیزوالکتریک مجهز شده است.

حسگر مذکور به شکل یک لایه نازک از جنس آلومینیوم است که با لایه ای از فوم پروپیلن پوشیده شده و به طور کلی براساس تاثیر پیزوالکتریک فعالیت می کند. هنگامیکه حسگر کج و کوله شود، این ماده یک سیگنال الکتریکی قابل سنجش ارسال می کند. هرچه میزان از شکل افتادگی بیشتر باشد، ولتاژ سیگنال نیز بالاتر می رود.

در حالیکه کاربر هنگام راندن وسیله نقلیه تکان می خورد، شکل حسگر به طور مرتب تغییر می کند و در نتیجه سیگنال هایی تولید می شود. ولتاژ و فرکانس این سیگنال ها به یک ماژول فرستنده که روی بدن قرار می گیرد، ارسال می شود و از همان جا اطلاعات به یک رایانه منتقل خواهد شد.

نرم افزار روی رایانه داده ها را تحلیل می کند و اگر تشخیص داده شود که میزان تکان خوردن به حد خطرناکی رسیده، به کاربر هشدار می دهد. بسیار مهم است که کاربران فعالیتی انجام دهند، به خصوص آنکه تکان خوردن شدید و طولانی بدن می تواند به طور جدی به مغز ، ستون فقرات و چشمان آسیب برساند. در حقیقت این ابزار را می توان هنگام ساخت وسایل نقلیه مربوط به ساختمان سازی نیز به کار برد تا قبل از تولید آن، میزان تکان خوردن ردیابی و اصلاح شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا