اخبار سایت

رشد چشمگیر کمپانی‌های فناوری در سال ۲۰۲۲



این حقیقت که شرکت‌های تسلا و انویدیا به جمع اپل، آلفابت، مایکروسافت، متا و آمازون پیوستند، به معنای آن بود که دیگر نمی‌توان از واژه اختصاری GAFAM (گروه پنج شرکت شامل آلفابت، آمازون، فیس بوک، اپل و مایکروسافت) یا GAMAM (گروه پنج شرکت شامل گوگل، آمازون، مایکروسافت و اپل و متا) که به عنوان غول‌های فناوری معروفند، استفاده کرد و مفسران باید نام مستعار جدیدی برای شماری از بزرگترین شرکت‌های جهان پیدا کنند و از آنجا که واژه MANTAMA برای اشاره به این هفت شرکت، بسیار طولانی است، ۲۰۲۳ به سال «هفت باشکوه» تبدیل شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، طبق گزارش استاتیستا، بررسی نمودارها نشان می‌دهد که «هفت باشکوه» با فاصله زیادی، عملکرد بسیار بهتری از کل بازار داشتند و رشد ۲۴۰ درصدی قیمت سهام شرکت انویدیا، به خصوص خیره‌کننده بوده است.

این شرکت تراشه‌سازی از ظهور هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی بزرگ، بهره برد و شاهد افزایش ۱۰۱ درصدی درآمد در سه ماهه سوم و افزایش ۲۰۶ درصدی درآمد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ بود. شرکت متا که در سال ۲۰۲۲ با عدم استقبال سرمایه‌گذاران از روی آوردن این شرکت به متاورس، زیان سنگینی متحمل شده است، شاهد رشد سه برابری ارزش سهام خود در سال ۲۰۲۳ و صعود آن به نزدیک رکورد سال ۲۰۲۱ بود.

با وجود رشد چشمگیر سال گذشته، تاثیر سال ۲۰۲۲ به طور کامل پایان نیافت و سه شرکت از میان این هفت شرکت، هنوز از ضررهایی که در آن سال دیدند، به طور کامل احیا نشدند. شرکت‌های تسلا، آمازون و آلفابت سال ۲۰۲۳ را پایین‌تر از ارزشی که در آخر سال ۲۰۲۱ داشتند، به پایان رساندند و تسلا به خصوص از اوج قبلی خود، همچنان فاصله دارد.

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا