اخبار سایت

ماه گذشته میلادی گرم‌ترین «اوت» ثبت‌شده در تاریخ بود




این موسسه نظارتی تاکید کرد که اوت ۲۰۲۳ سومین ماه متوالی پس از ماه‌های ژوئن و ژوییه امسال است که رکورد گرمای هوا را ثبت می‌کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، کارشناسان تخمین می‌زنند که ماه اوت در سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ حدود ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین پیش از سال‌های موسوم به «صنعتی شدن» بوده است.

پیگیری و تلاش‌های فعالان محیط‌زیست برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد یکی از تعهدهای اصلی توافق‌نامه بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی پاریس است که در سال ۲۰۱۵ به تصویب ۱۹۶ کشور رسید.

با وجود تمام هشدارها و تلاش‌های فعالان اقلیمی، ژوییه ۲۰۲۳ به گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در تاریخ تبدیل شد. در همین حال، اوت نیز رکورد گرمای این ماه در سال‌های گذشته را شکست و نشان داد که تابستان نیمکره شمالی گرم‌ترین تابستان از سال ۱۹۴۰ بوده است.

سامانتا برگس، از مقام‌های ارشد موسسه کوپرنیک، در این زمینه گفت: «شواهد علمی نشان می‌دهد تا زمانی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف نکنیم، همچنان شاهد رکوردهای بی‌سابقه‌تر گرمایش جهانی و اثر نامطلوب وضعیت آب‌وهوا بر جامعه و زیست‌بوم خواهیم بود.»

در ماه اوت گذشته، بخش‌های بزرگی از اروپای مرکزی و کشورهای اسکاندیناوی دچار سیلاب بود. در این کشورها، بارش‌ها شدیدتر از حد معمول بود. در همین حال، کشورهایی مانند فرانسه، یونان، ایتالیا و پرتغال شاهد خشک‌سالی‌هایی بودند که به آتش‌سوزی‌های جنگلی منجر شد.

موسسه کوپرنیک هشدار می‌دهد که دمای بسیار بالاتر از میانگین در ماه اوت در استرالیا، در چند کشور آمریکای جنوبی، و در اطراف قسمت‌هایی از قطب جنوب نیز ثبت شده است.

به گزارش این نهاد نظارتی بر تغییرات آب‌وهوایی، اقیانوس جهانی نیز، به‌مثابه پهنه آب یکپارچه‌ای بر روی کره زمین، گرم‌ترین دمای سطحی روزانه در تاریخ را ثبت کرده است.

بنا بر اطلاعات منتشرشده درباره رکوردهای گرمایش جهانی، با اینکه چهار ماه از سال ۲۰۲۳ باقی مانده است، می‌توان گفت که امسال دومین سال گرم در تاریخ است و فاصله کمی از رکود سال ۲۰۱۶ دارد که گرم‌ترین سال در تاریخ جهان شناخته می‌شود.

چندی پیش نیز آمار موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) نشان داد که در سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۱ هزار نفر در سراسر قاره اروپا به‌دلیل گرمای شدید جانشان را از دست دادند. در این میان، زنان دو برابر مردان در معرض خطر مرگ ناشی از گرما بودند.

گزارش موسسه بهداشت جهانی بارسلونا زنگ خطر را به صدا درآورد و هشدار داد که در اروپا، که اکنون با بیشترین میزان گرمایش جهانی مواجه است، تا پایان این دهه، هر تابستان ۶۸ هزار مرگ زودرس ناشی از گرما رخ خواهد داد، مگر اینکه اقدامی سریع برای رفع این بحران بشود.

این موسسه در برآوردی نگران‌کننده‌تر پیش‌بینی کرد که در قاره اروپا، تا سال ۲۰۴۰، سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار مرگ بر اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید رخ خواهد داد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا