فناوری های نوین

ساخت راکتورهای شیمیایی برای تولید مواد اولیه دارویی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، خسرو ملک خسروی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان کیهان تجهیزات، گفت: ساخت دستگاه‌های مواد اولیه دارویی زمینه تحقیقاتی ما است. این دستگاه ها قادر به تولید مواد اولیه دارویی در حجم هایی از یک لیتر تا ۵۰ لیتر هستند.

وی، دستگاه اسپری درایر (Spray Dryer) یا خشک کننده افشانه‌ای را از محصولات این شرکت عنوان کرد و گفت: خشک کردن پاششی نوعی کاهش رطوبت مواد است که برای تهیه گرانول‌ها و یا ذرات ریز به وسیله اسپری کردن مواد و مجاورت آنها با یک عامل گازی شکل داغ عمل می‌کند. خشک‌کننده‌ها در صنایع مختلفی چون صنایع غذایی و دارویی و صنایع آرایشی و بهداشتی و شوینده ها کاربرد دارند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، راکتورهای شیمیایی(Chemical reactor) که به آن پایلوت راکتور نیز می‌گویند را از دیگر دستاوردهای این شرکت ذکر کرد و گفت: این راکتور در حجم‌های مختلف از جنس شیشه پیرکس مقاوم به دما و حلال‌های شیمیایی ساخته شده است که برای انجام واکنش‌هایی چون سنتز، پلیمریزاسیون، تیتراسیون و تقطیر به کار می‌رود.

ملک خسروی، سادگی و در دسترس بودن اجزای تشکیل دهنده را از مهمترین ویژگی‌های این راکتور عنوان و خاطرنشان کرد: این دستگاه نسبت به نمونه مشابه خارجی دارای قیمت بسیار پایین تر و تنوع بیشتر در حجم و اندازه است.

وی تصریح کرد: تقطیر و رفلاکس در یک دستگاه، استفاده از پنج حجم متفاوت راکتور با یک دستگاه، استفاده از دو روش گرمایی راکتور با یک دستگاه، شست و شوی آسان تمام اجزاء، استفاده از قطعات الکترونیکی و مکانیکی با استاندارد های اروپا و نگهداری خلاء در حین کارکرد از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می رود.

ملک خسروی با بیان اینکه این محصولات به تولید رسیده است، از آغاز مذاکرات برای صادرات این دستگاه ها خبر داد و گفت: صادرات محصولات نیاز به الزاماتی دارد که در حال رایزنی هستیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تولید ماده اولیه دارویی در کشور را همراه با چالش هایی دانست و گفت: ما از نظر دانش فنی قابل رقابت با کشورهای پیشرفته هستیم ولی از نظر دارا بودن تجهیزات به دلیل تحریم ها نسبت به سایر کشورها محدودیت داریم. همچنین در حوزه کاری ما الزام به اخذ استانداردهای اروپایی است که چالش هایی برای آن وجود دارد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا