اخبار سایت

دانشمندان می‌گویند همه ما از ضدآفتاب به شیوه‌ای نادرست استفاده کرده‌ایم


این پژوهش که به‌تازگی در نشریه سرطان‌ها (Cancers) منتشر شده است، به مشاهداتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد میزان ابتلا به ملانوما و سرطان پوست باوجود افزایش استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در سطح جهان افزایش یافته است– نابهنجاری‌ای که «تناقض ضدآفتاب» نام گرفته است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ایوان لیتوینوف، از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه مک‌گیل کانادا، گفت:«مسئله این است که مردم از کرم ضدآفتاب به‌منزله «کارت مجوز» برنزه شدن استفاده می‌کنند. فکر می‌کنند این کرم از آن‌ها دربرابر سرطان پوست محافظت می‌کند، چون از محصولی استفاده می‌کنند که برای جلوگیری از بروز این بیماری به فروش می‌رسد.»

دانشمندان در این پژوهش دریافتند که کانادایی‌های ساکن استان‌هایی با میزان بروز ملانوما – از تهاجمی‌ترین انواع سرطان پوست- گویا بیشتر احتمال دارد که از ضدآفتاب استفاده کنند، از مخاطرات قرار گرفتن در معرض نور آفتاب آگاه‌ترند و به پیروی از شاخص اشعه ماوراء‌بنفش (UV) تمایل بیشتری دارند.

درمجموع، دانشمندان داده‌های ۲۲ گروه متمرکز را، شامل ۹۵ نفر از ساکنان منطقه آتلانتیک کانادا، ارزیابی کردند.
 

این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که مردم این استان‌ها باوجود آگاهی و اشتیاق بیشتر برای محافظت در برابر نور آفتاب، به دلیل گرم‌تر شدن آب‌و‌هوا و تمایل به فعالیت در فضای باز، بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

دانشمندان در ارزیابی دیگری از مردم در بریتانیا، شواهدی متناقض یافتند که نشان می‌دهد استفاده از کرم ضدآفتاب به ‌طرز عجیبی با دوبرابر شدن خطر ابتلا به سرطان پوست ربط دارد.

دکتر لیتوینوف توضیح داد: «این یافته‌های ترکیبی نمایانگر تناقض ضدآفتاب است، به‌این‌ترتیب که افرادی که بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، تمایل دارند که از کرم ضدآفتاب بیشتر استفاده کنند، اما مقدار کافی از آن مصرف نمی‌کنند یا سایر اقدام‌های محافظتی در برابر آفتاب را رعایت نمی‌کنند، و این حس امنیت کاذبی در آن‌ها ایجاد می‌کند.»

دانشمندان با درنظر گرفتن این تناقض ضدآفتاب و برای رفع خلاء دانش در زمینه محفاظت در برابر آفتاب و پیشگیری از سرطان پوست، خواستار مداخله‌های جدیدند.

دکتر لیتوینوف در ادامه گفت: «کرم ضدآفتاب مهم است، اما تاثیر آن برای محافظت از پوست در قیاس با لباس ضدآفتاب، پوشش‌های موسوم به رش گارد، و پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از همه کمتر است. مردم می‌توانند از حضور در فضای باز لذت ببرند و باید چنین کنند، به این شرط که بدنشان برنزه یا دچار آفتاب‌سوختگی نشود.»

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا