فناوری های نوین

تصاویری از افول یک ماهواره


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، شرکت استرالیایی عکاسی «HEO رباتیک» توانسته تصاویری از ماهواره رصد زمین ERS-۲ متعلق به سازمان فضایی اروپا را در ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ میلادی در حال سقوط به سمت زمین ثبت کند.

ماهواره مذکور در سال ۱۹۹۵ میلادی به فضا ارسال شد و تا پایان ماموریتش در ۲۰۱۱ میلادی، ۱۶ سال زمین را رصد کرد. سازمان فضایی اروپا قبلا به مدت دوماه چند مانور خارج شدن از مدار را انجام داد تا فرایند انتقال ERS-۲ به اتمسفر زمین را آغاز کند. اکنون به نظر می رسد زمان مرگ ماهواره فرا رسیده است.

تصاویری از افول یک ماهواره

سازمان فضایی اروپا در پستی در ۱۸ فوریه از ورود دوباره ERS-۲ به اتمسفر زمین در ساعت ۱۵:۱۹ دقیقه به وقت گرینویچ روز چهارشنبه ۲۱ فوریه با امکان ۱۹ ساعت تاخیر یا ورود زودتر از موعد به جو سیاره خاکی خبر داد. دلیل این عدم قطعیت تاثیر فعالیت های خورشیدی غیرقابل پیش بینی است که روی تراکم اتمسفر زمین و بنابراین ممکن است روی نیروی کششی که ماهواره را به سمت پایین می کشد تاثیر بگذارد. البته هنوز نمی توان مشخص کرد ماهواره در کجا فرود می آید اما با نزدیک شدن زمان ورود دوباره ماهواره از کار افتاده به مدار زمین، دقیق تر می توان آن را مشخص کرد.

تصاویری از افول یک ماهواره

مانورهای ورود دوباره ماهواره هاو ابزارهای فضایی به زمین نرمال و ایمن هستند. هم اکنون باقیمانده سوخت ماهواره ERS-۲ در مانورهای خارج شدن از مدار تمام شده و فرود آن به طور کامل برنامه ریزی شده تا با فضاپیماهای یا زباله های فضایی دیگر برخورد نکند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا