فناوری های نوین

بزرگترین شبکه علمی حل مساله کشور توسط بسیج راه اندازی می شود



به گزارش خبرنگار مهر، بسیج به عنوان یکی از سازمان‌های قدیمی و مردمی جمهوری انقلاب اسلامی ایران همیشه سعی داشته نقشی کارساز در جامعه و حل مشکلات مردم و دولت ایفا کند و با توجه به پر رنگ تر شدن نقش علم و فناوری در دنیای امروز، بسیج سعی دارد در این زمینه نیز پیشرو باشد و با ایجاد یک شبکه علمی در حقیقت یک جهاد علمی انجام دهد.

در همین راستا روح الله رضوی نژاد، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهش و فناوری بسیج درباره نقش این سازمان درباره جهاد علمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از خصوصیات بسیج آن است که شامل افرادی می‌شود که ذیل سازمان آن سازماندهی شده‌اند و یا ذیل سازمان نیستند و به عبارتی عضو جمعی هستند یا همانطور که رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌فرمایند بسیج در حقیقت خود مردم است. همینطور اقشاری که در بسیج حضور دارند از جمله چند ۱۰ هزار استاد و بیش از چند صدهزار دانشجو که ذیل این سازمان فعالیت می‌کنند، بسیج جامع پزشکی و بسیج جامع صنعتی و به طور کلی بسیاری از اقشار دانشور دیگر در این سازمان حضور دارند و وسعت این شبکه به نوعی تا بالاترین درجات نخبگی و به بیان دیگر تا پیشرفته‌ترین مرکز تحقیقاتی کشور گسترده شده و به نوعی بزرگترین شبکه علمی حل مسئله کشور است.

وی در ادامه افزود: در بحث مرجعیت علمی و تحقق جامعه نوین اسلامی این شبکه می‌تواند بهترین و گسترده‌ترین بستر برای اجرای جهاد علمی باشد زیرا وسعت لازم را دارد و می‌تواند همه ظرفیت علمی مجموعه انقلاب اسلامی را پای حل مسائل بگذارد و این امر می‌تواند جهاد علمی را ایجاد کند. البته نکته دوم که درباره شبکه مذکور می‌توانم مطرح کنم موضوعی است که چند روز پیش نیز رهبر جمهوری اسلامی ایران در بازدید از نمایشگاه هوافضا فرمودند؛ موقعی که علم با ایمان همراه می‌شود، معجزه می‌کند.

به گفته رضوی نژاد بسیج به معنای مردمی است که مؤمن و متعهد به انقلاب اسلامی هستند از این رو این علم در کنار ایمان می‌تواند منشأ تحولات بزرگی شود و در سایه مرجعیت این جهاد علمی، تحقق تمدن نوین اسلامی که آرمان انقلاب اسلامی است را نیز رقم بزند.

بسیج می‌تواند گلوگاه‌های فناورانه را برطرف کند

او در پاسخ به سوال مهر درباره فعالیت بسیج در خصوص کاربرد فناوری‌ها در حل مسائل کشور گفت: یکی از خصوصیات این شبکه گستردگی آن است. وظیفه بسیج، بسیج کنندگی است یعنی اگر ما بتوانیم این شبکه و ظرفیت آن را در خدمت مسائل فناورانه ای بیاوریم که کارفرمایان تحقیقاتی اعم از خصوصی و ودولتی دارند و آن را هم افزا کنیم، اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد.

رضوی نژاد افزود: در این زمینه سعی می‌کنیم با استفاده از بسترهای مختلف، کارفرمایان تحقیقاتی مختلف را شناسایی کنیم که با گلوگاه‌های فناورانه روبرو شده‌اند و آنها را به عنوان مسئله در بستر شبکه میلیونی مطرح کنیم.

به گفته رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بسیج، در همین شبکه تیم‌های مختلفی راه حل‌هایی برای برطرف کردن این گلوگاه‌ها ارائه می‌کنند. بسیاری از اوقات این تیم‌ها همدیگر یا کارفرما را نمی‌شناسند. گاهی اوقات نیز هم افزایی این تیم‌ها و اتصالشان با کارفرما و گاهاً حمایت‌های مالی و معنوی اولیه ای که از آنها انجام می‌گیرد، می‌تواند مسئله را در بازه حداقلی و با کمترین هزینه‌ها حل کند. البته مصادیق این امر بسیار زیاد است.

او در این باره توضیح داد: در حوزه‌های فناورانه از حوزه پزشکی و سلامت تا حوزه‌های فنی و مهندسی و حتی حوزه‌های نرم مانند علوم انسانی و علوم پایه تحقیقات زیادی انجام شده و مصداق‌های زیادی از این امر وجود دارد.

بزرگترین شبکه حل مسئله کشور معرفی می‌شود

وی از برگزاری برنامه تبیینی معرفی بزرگترین شبکه حل مسئله کشور خبر داد و گفت: این برنامه ۳ بخش دارد. یک بخش هدف این شبکه را تبیین می‌کند که به نوعی نشان می‌دهد ما برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی و مرجعیت علمی نیاز به جهادعلمی داریم که سازمان بسیج علمی کشور با شبکه عظیم خود این امر را عنوان هدف اصلی خود در نظر گرفته است.

رضوی نژاد درباره ۲ بخش دیگر گفت: در بخش دوم ظرفیت شبکه علمی معرفی می‌شود که اقشار مختلفی را معرفی می‌کند که شامل بیش از ۲۰ قشر از جمله جامعه بسیج اساتید و یا بسیج دانشجویی، بسیج جامعه پزشکی و بسیج فرهنگیان را در برمی گیرد.

وی با اشاره به بخش سوم این برنامه اظهار داشت: نمایشگاهی از مصادیق به ثمر نشسته شبکه مذکور برگزار می‌شود تا حدود ۳۵۰ مصداق از استان‌های مختلف و از ظرفیت‌های مردمی در آنجا به نمایش گذاشته شده است.

به گفته رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بسیج این شبکه فقط موضوعات و چالش‌های مطرح شده را حل نمی‌کند. او در این باره افزود: باید بگویم غیر از گلوگاه‌های فناوری یا مسائلی که از سوی کانال کارفرمایان در شبکه قرار می‌گیرد، ایده‌هایی که از خود شبکه منتقل می‌شود نیز وجود دارند.

وی افزود: به بیان دیگر ایده‌هایی از سراسر کشور به سازمان بسیج علمی کشور منتقل و خروجی ایده شأن را مطرح می‌کنند تا مشکلی حل شود. گاهی اوقات اتصال ایده‌ها به صاحبان مسئله یا دریافت حمایت از سازمان بسیج علمی چه به صورت معنوی یعنی آماده کردن بستر اجرای کار یا حمایت مالی از این جنس خواهد بود و می‌توان محصولات به ثمر نشسته در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی را در این برنامه و تا ۱۲ آذر مشاهده کرد.

مردمی کردن علم و فناوری در گام دوم انقلاب

وی درباره کارآمدی شبکه مذکور به مهر گفت: در حال حاضر برخی کارفرمایان در کشور به سراغ شبکه سازی می‌روند و شبکه‌های کوچک و محدودی با هزینه‌های بالا ایجاد می‌شود اما ما در شبکه عظیم با استقبال گرم پذیرای آنها هستیم.

وی در ادامه افزود: مردمی کردن علم و فناوری بسیار اهمیت دارد و پرداختن به آن در گام دوم انقلاب بسیار حیاتی است. اگر ما بخواهیم قدرت داشته باشیم و بتوانیم حرف حق انقلاب اسلامی را بیان کنیم باید به این حوزه به طور جدی بپردازیم.

رضوی نژاد گفت: نکته مهم ظرفیت مردمی است که در انقلاب اسلامی وجود دارد و در دفاع مقدس خیروبرکات آن را دیدیم. در حوزه علم و فناوری نیز این کار می‌تواند تحولات بزرگی را رقم بزند اما لازمه چنین کاری آن است که سیستم حکمرانی ما یعنی دولتمردان مدیران و سیاستگذاران به این باور برسند و شبکه مردمی عظیم بسیج را بشناسند و هم کارفرمایان تحقیقاتی مختلف به این بستر توجه کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا