فناوری های نوین

رشد یک و نیم برابری صادرات دانش‌بنیان در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۲



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امیرحسین میرآبادی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر ارتقای اعتبار علمی کشور، تقویت اقتدار کشور در عرصه مذاکرات بین‌المللی را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به بسترسازی‌هایی که انقلاب اسلامی‌ ایران در راستای رشد و شکوفایی بخش‌ خصوصی فراهم کرده است، افزود: کشور ما در دهه‌های گذشته از لحاظ اقتصادی وابسته به نفت بود و پس از تاکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص تقویت صادرات غیر نفتی داشتند و متذکر شدند که باید اقتصاد را از نفت جدا و یک اقتصاد غیرنفتی را ایجاد کنیم؛ به تدریج، زمینه لازم برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد، توجه به توانمندسازی بخش خصوصی، خصوصی سازی و … شکل گرفت که تمام این موارد را می‌توان از جمله گفتمان‌هایی دانست که انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرده است.

ایجاد بسترهای جدید در حوزه بین‌الملل پس از انقلاب اسلامی ایران

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری خاطر نشان کرد: گفتمانی که پس از انقلاب‌اسلامی حول تعریف همکاری‌های مشترک علمی و فناوری با سایر کشورها، شکل گرفت و امروز با نظر مؤکد مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت جمهوری‌اسلامی‌ایران، دنبال می‌شود، سبب شکل‌گیری یک جریان پیوسته و حضور متخصصان، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های بین‌المللی شده است.

وی با بیان اینکه خانه‌های نواوری و فناوری (آی هیت)، بستری برای نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بین‌الملل است، تصریح کرد: ما در خانه نوآوری و فناوری ایران(iHiT) در تهران هر هفته میزبان یک هیئت عالی‌رتبه از جمله نایب رئیس مجلس الجزایر، وزیر خارجه نیکاراگوئه، رئیس جمهور کوبا، نخست وزیر سوریه، رئیس مجلس ویتنام و …. هستیم.

میرآبادی ادامه داد: با وجود اینکه هر یک از این کشورها در حوزه‌هایی دارای ظرفیت‌های مخصوصی هستند اما با یک ارزیابی کلی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ما به واسطه بازدید کوتاهی که داشتند، پیشنهاد همکاری‌های جذابی را به ما می‌دهند که تمام این موارد، فرصت‌های جدید رشد اقتصاد دانش‌بنیان تلقی خواهند شد.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با اشاره به ظرفیت‌هایی که پس‌از انقلاب‌اسلامی، هرساله تقویت شدند، گفت: به عنوان مثال حدود ۲۰ سال پیش، شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر به‌صورت استارتاپ هایی بودند که در قالب تیم‌های کوچک فعالیت می‌کردند و به مرور زمان این تیم‌ها رشد کردند و تبدیل به شرکت‌های کوچک و متوسط شدند، به‌تدریج توانستند به بازارهای بین المللی راه پیدا کنند و در دو سال اخیر رشدهای قابل‌توجهی را تجربه کنند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اظهار کرد: با نیم نگاهی به آمارهای رسمی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در چهار سال اخیر، متوجه خواهیم شد که دنیا ما را در حوزه فناوری و محصولات دانش‌بنیان پذیرفته است.

میرآبادی خبر داد: میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۸، ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ (به واسطه شیوع ویروس کرونا)، ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ مجدداً ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ با یک رشد ۳۰ درصدی ۸۶۰ میلیون دلار شد. این عدد برای هفت‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ بنا به گزارش رسمی گمرک به بیش از ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.

میرآبادی با اشاره به برند، ” ایران قوی فناور” گفت: برند ایران قوی فناور یعنی باید اقتدار ایران رو به واسطه‌ی فناوری در دنیا معرفی کنیم و رئیس‌جمهورمان نیز از این رویکرد بسیار حمایت می‌کنند؛ فناوری در اینجا، تمام حوزه‌ها از جمله حوزه‌های نظامی، کشاورزی، سلامت، انرژی و … را شامل خواهد شد؛ به بیان دیگر افق ایران باید در دنیا، قوی و فناور باشد و به عبارت دیگر فناوری، پایه اقتدار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

اضافه شدن دو مجموعه خانه نوآوری و فناوری در سال ۱۴۰۲

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ خانه نوآوری و فناوری ایران در تاشکند (ازبکستان) را افتتاح کردیم و بخش عملیاتی کار آغاز شده و فاز عملیاتی مرکز فناور نوآوری مشترک ایران ونزوئلا را نیز شروع کردیم ولیکن هنوز افتتاح نشده و در مرحله آماده سازی است؛ امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های جدید صادراتی در قالب شرکت‌های مدیریت صادرات، گفت: در سال ۱۴۰۲ در تعدادی از کشورها، شرکت‌های مدیریت صادرات را دنبال می‌کنیم و تا پایان سال حداقل پنج شرکت مدیریت صادرات یا EMC را در نقاط مختلف جغرافیایی از جمله آسیا، قاره آفریقا، آمریکای لاتین، آسیای شرقی و … خواهیم داشت.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا