فناوری های نوین

نخستین هواپیما با سوخت هیدروژن مایع در آسمان پرواز کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، شرکت H۲FLY که در اشتوتگارت مستقر است در سال ۲۰۲۱ میلادی با «جوبی اویشن» ادغام شد و هواپیمای نمایشی HY۴ آن ۴ پرواز آزمایشی مشابه انجام داد. این هواپیماها مجهز به سیستم پیشرانش پیل سوختی هیدروژنی و همچنین سیستم هیدروژن مایع ذخیره شده برودتی بودند که یکی از آنها بیش از ۳ ساعت پرواز کرد.

به گفته پروفسور جوزف کالو یکی از بنیانگذاران شرکت آلمانی، این دستاورد نشان دهنده فناوری آینده هوانوردی است.

او در این باره می گوید: ما و شرکایمان قابلیت استفاده از هیدروژن مایع برای پروازهایی با مدت زمان طولانی و متوسط و عاری از گازهای گلخانه ای را نشان دادیم. اکنون قصد داریم فناوری خود را برای هواپیماهای منطقه ای و کاربردهای دیگر ارتقا دهیم و ماموریت حیاتی کربن زدایی از پروازهای تجاری را آغاز می کنیم.

در پرواز جدید جایگزین کردن هیدروژن مایع با گازی مسافتی که هواپیمای HY۴طی می کند را از ۷۵۰ به ۱۵۰۰ کیلومتر رساند.

جدیدترین کمپین پرواز مربوط به پروژه HEAVEN (انرژی هیدروژن و شبکه هواپیماهای الکتریکی عمودی) است که در حقیقت یک کنسرسیوم با حمایت دولت اروپا به رهبری H۲FLY به حساب می آید.

این کنسرسیوم برای مطالعه امکان‌سنجی هیدروژن مایع و برودتی در هواپیما تشکیل شده و شرکایی مانند Air Liquide، Pipistrel Vertical Solutions، مرکز هوافضای آلمان (DLR) و EKPO Fuel Cell Technologies در آن حضور دارند.

مخازن سوختی که با هیدروژن مایع و برودتی (LH۲) پر می شوند، در مقایسه با مخازن با هیدروژن گازی تحت فشار (GH۲) وزن بسیار پایین تری دارند و در نتیجه مدت زمان پروازها طولانی تر می شود.

نخستین پرواز H۲FLY که در سال ۲۰۱۶ میلادی انجام شد، به ارتفاع ۷ هزار فوتی زمین رفت و در نوع خود یک رکورد به حساب می آمد. این شرکت به فعالیت خود ادامه داد و اکنون روی تجاری سازی سیستم سوخت سلولی H۲F-۱۷۵ تمرکز کرده که قادر است تمام برق پرواز در ارتفاع ۲۷ هزارفوتی زمین را تامین کند.

پیر سرسپی مدیر نوآوری در شرکت «ایر لیکویید ادونسد تکنولوژیز» در این باره می گوید: «ایرلیکویید» با همکاریH۲FLY تانک هیدروژن مایعی ساخته که برق مورد نیاز هواپیمای HY۴ را تامین می کند.

او در این باره می افزاید: موفقیت امروز نشان دهنده پتانسیل کامل هیدروژن در حوزه هوانوردی است. هیدروژن مایع را می توان ذخیره و جابه جا کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا