فناوری های نوین

جایزه مصطفی(ص) به دانشمندان ۴ حوزه اعطا می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(ص)، این جایزه در دوره‌های قبل در سه گروه تخصصی فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم زیستی و پزشکی، نانو و یک حوزه عمومی؛ یعنی “کلیه زمینه های علم و فناوری” اعطا می‌شد.

جایزه مصطفی(ص) در پنجمین دوره در چهار گروه با توجه به رویکرد بنیاد مصطفی(ص) در راستای تشویق و توسعه علوم و ارتقای آن، میزبان آثار دانشمندان شاخص است. گروه تخصصی “علوم پایه و مهندسی” در این دوره از جایزه مصطفی(ص) به جای حوزه “کلیه زمینه های علم و فناوری” در جایزه گنجانده شده است.

جایزه مصطفی(ص) با هدف شناسایی تلاش‌های دانشمندان مسلمان در پیشرفت علم و فناوری در جهان و بعد از بررسی و مطالعه ۳۰۰ جایزه علمی جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز از اوایل دهه ۹۰ آغاز به کار کرد و تاکنون چهار دوره در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده است. پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) نیز مهر ۱۴۰۲ و همزمان با میلاد پیامبر رحمت برگزار خواهد شد.

حوزه‌های برگزاری پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص)

علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ دستاوردهای علم ارتباطات و اطلاعات در دهه‌های اخیر چنان بر زندگی ما تأثیر گذاشته که تصور زندگی بدون آن‌ها دیگر آسان نیست. امروز ما از هر نقطه با تمام جهان در ارتباط هستیم تا از آن‌چه نیاز داریم آگاهی یابیم و آن‌چه به دست آورده‌ایم را ارائه کنیم. در پرتو این علم اکنون در محیطی هوشمند زندگی کرده و می‌توانیم با ابزارها و اشیای اطراف خود تعامل کنیم. این درک متفاوت از جهانی بدون مرز و سرشار از امکانات، مدیون تلاش‌ها و نوآوری‌های محققانی است که این فناوری‌ها را در مرزهای علم توسعه داده‌اند.

جایزه مصطفی(ص) با هدف تشویق و توسعه فعالیت‌های علمی در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به اثری تعلق می‌گیرد که نقش مهمی در پیشبرد این علم در جهان داشته یا نتایج آن زمینه‌ساز ارتباط مؤثر جهانی یا تحول مثبت در سبک‌زندگی انسان‌ها باشد.

علم و فناوری زیستی و پزشکی؛ دانش و فهم ما از ساختارهای بنیادین شکل‌دهنده حیات روی زمین طی نیم‌قرن گذشته بسیار تغییر کرده و رشته‌های مختلف علوم زیستی؛ همچون ژنتیک، زیست‌شناسی مولکولی، علوم اعصاب و نظایر آن باعث افزایش فهم ما از نحوه کارکرد سیستم‌های زنده شده است.

این دانش و آگاهی در حد دانسته‌های نظری یا محدود به جهان علم باقی نمانده و در پزشکی و فناوری‌های زیستی با ارائه نتایج و کاربردهای ملموس بر سلامت و آسایش انسان تأثیر فراوانی گذاشته است. جایزه مصطفی(ص) به یک اثر برتر در رشته‌ها و حوزه‌های مرتبط با علم و فناوری زیستی و پزشکی اهدا می‌شود که تأثیر ماندگاری در درک حیات یا بهبود کیفیت زندگی بشر بر جای نهاده باشد.

علم و فناوری نانو؛ در چند دهه اخیر محققان به مدد دانش نوظهور نانو از سد ویژگی‌های رایج مواد عبور کرده و به آن‌ها ابعاد جدیدی بخشیده‌اند. این توانایی مدیون دست‌کاری در خصوصیات مواد در ابعاد بسیار ریز تا سطح مولکول‌ها و اتم‌های مواد و سلول‌های زنده است. این پیشرفت چشم‌گیر زمینه‌های تازه‌ای برای پژوهش‌های نظری و کاربردی بین‌رشته‌ای گشوده و توسعه آن می‌تواند به رشد شاخه‌های مختلف علوم در نقاط مختلف جهان بیانجامد.

جایزه مصطفی(ص) با هدف توسعه دانش و فناوری نانو و پرده برداشتن از امکانات این دانش جوان به فعالیت علمی نوآورانه و پیشگامی اعطا می‌شود که به دانش ما از جهان ریزمقیاس افزوده و به سود جامعه بشری باشد.

علوم پایه و مهندسی؛ محققان مسلمان بسیاری در جهان با نوآوری‌ها و یافته‌های خود به پیشرفت علم و فناوری کمک می‌کنند و بر بهبود کیفیت زندگی بشر تأثیر می‌گذارند. شناسایی این محققان و برقراری ارتباط مؤثر با آن‌ها باعث تحکیم روابط علمی محققان مسلمان با یکدیگر و با مراکز معتبر علمی در جهان و پیشرفت بیشتر دانش در جهان خواهد شد. همچنین معرفی این دانشمندان و تقدیر از نقش آن‌ها در پیشبرد دانش و فناوری، الگوی مناسبی برای سایر محققان جهان می‌سازد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا