اخبار سایت

هدیه رئیسی به رسانه دولتی: نظارت کامل صدا و سیما بر فیلم‌ها و سریال‌های ساخته شده توسط پلتفرم‌ها و پخش زنده



سرانجام متن کامل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» منتشر شد.

این در حالی است که چندی پیش این مصوبه توسط رئیس جمهور به وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و صدا و سیما ابلاغ شده بود و حالا متن کامل آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

طبق این مصوبه مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر شامل رسانه‌های «کاربر محور» و «ناشر محور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی، به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صدا و سیماست.

بر این اساس، صدور مجوز نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده سازمان صدا و سیماست و برای هماهنگی بیشتر، دو نماینده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای ذی‌ربط در سازمان صدا و سیما حضور خواهند داشت.

از سوی دیگر تولید و پخش «زنده» برنامه‌ها و نیز صدور مجوز و نظارت بر «پخش زنده» در فضای مجازی در انحصار سازمان صدا و سیما خواهد بود.

در این مصوبه آمده است: به منظور هماهنگی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو نماینده از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای صدور مجوز تولید و دو نماینده از طرف ایشان در شورای صدور مجوز پخش عضو خواهند بود. در صورت بروز اختلاف بین دو دستگاه، کارگروهی متشکل از دو نماینده از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو نماینده از طرف سازمان صدا و سیما به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع را بررسی و جمع‌بندی خواهند کرد.

همه اینها در حالی است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بدو ورودش به وزارت ارشاد بر حق سازمان سینمایی بر صدور مجوز برای محصولات شبکه نمایش خانگی تاکید کرده بود.

او در اولین موضع‌گیری‌اش در ابتدای ورود به این وزارتخانه گفته بود: «سازمان سینمایی مسئولیت صدور مجوز VODها را بر عهده دارد و برخی دیگر از دوستان، برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال در بیاید. در سال‌های اخیر اختلافاتی در این باره به وجود آمده است و ما دنبال حل کردن آن هستیم. به همین دلیل ان‌شاالله به زودی در سازمان صدا و سیما و ارگان‌های دیگر جلساتی داریم برای اینکه این مساله را تعیین تکلیف کنیم و از این موضع اختلافی خارجش کنیم.»

مدیران وزارت ارشاد هم بر اساس گفته‌های وزیر تازه‌وارد در آن زمان، گزارش‌های کارشناسی خود را به شورای عالی فضای مجازی ارائه دادند تا اینکه بتوانند مسئولیتی که از این وزارتخانه سلب شده بود را دوباره به مدیران آن برگردانند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان خانه سینما از این اظهارات وزیر ارشاد در آن زمان استقبال کرده و هر یک بیانیه‌ای در دفاع از این صحبت‌ها منتشر کردند. اما انگار همه آنها غافل از این بودند که رئیس دولت از ابتدا مخالف نظارت وزارت ارشاد بر تولیدات شبکه خانگی بود. با اینکه وزیر ارشاد تلاش کرد که نظارت بر محصولات پلتفرمی را به وزارت ارشاد برگرداند اما نظر رئیس‌اش پیش از ریاست جمهوری هم غیر از این بود و در سال ۹۸ در قامت رئیس قوه‌ای دیگر در بخشنامه‌ای اعلام کرد، هرگونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» صرفاً در صورت اخذ مجوز از صدا و سیما مجاز است.

حسن روحانی که در آن زمان رئیس جمهور بود طی نامه‌ای در پاسخ به این بخشنامه نوشت: «احتراماً؛ این‌گونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.» اما در همان زمان هم رئیسی مانند همین امروز، حرف خود را به کرسی نشاند و بعد هم ساترا شکل گرفت و هیات‌های نظارت آن بر پروانه ساخت و نمایش محصولات خانگی پشت سر هم تشکیل و ساترا روز‌به‌روز عریض و طویل‌تر شد تا اینکه در نهایت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی هم تمامی حق نظارت بر تولید و پخش محصولات شبکه نمایش خانگی را به صدا و سیما سپرد و کار را برای همه تمام کرد.(سازندگی)

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا