اقتصادیبازارفناوری اطلاعات

انواع مینی کامپیوترها کدامند و کاربرد هر کدام چگونه است؟

مینی کامپیوتر یا کامپیوتر کوچک چیست؟ از سال‌های گذشته، روی هر میز کاری کامپیوترهای معمولی و کیس‌های سنتی و جاگیر دیده می‌شده اما در سال‌های اخیر شاهد تغییرات زیادی در عرصه کامپیوترها بوده‌ایم. به طوری که این تغییرات نه تنها شامل سخت‌افزار داخلی پیشرفته‌تر و همچنین سایر ویژگی‌های هوشمندتر در کامپیوترها شده‌اند، بلکه برخی از تولیدکنندگان نیز یک قدم جلوتر رفته‌اند و کامپیوترها را در حجم بسیار کوچک به نام “مینی کامپیوتر” به بازار عرضه کرده‌اند. در نتیجه کامپیوترهای کوچک اکنون می‌توانند تمام کیس بزرگ و جاگیر شما را در یک فضای بسیار کوچک به اندازه یک کتاب ترکیب کنند. با ظهور کامپیوترهای کوچک قطعا افراد بیشتری آن‌ها را انتخاب می‌کنند و اکثر تولید کنندگان مشهور کامپیوترهای معمولی نیز به تولید مینی کامپیوترها پرداخته‌اند. به طوری که مینی کامپیوترها فضای بسیار کمتری نسبت به کیس‌های معمولی و یا حتی لپ تاپ‌ها اشغال می‌کنند.

مینی کامپیوترها یا کامپیوترهای کوچک مانند سایر کامپیوترها به این دلیل استفاده می‌شوند که وظایف خاصی را بهتر و کارآمدتر از سایر کامپیوترها و کیس‌های معمولی انجام می‌دهند، در نتیجه بسیاری از افراد مینی کامپیوترها به جای کیس‌های معمولی و بزرگ را انتخاب می‌کنند.

مینی کامپیوترها شامل انواع مختلفی می‌باشند، مانند: تین کلاینت، زیرو کلاینت، مینی سرور و آل این وان که در ادامه این مقاله به توضیح و تفسیر هر کدام می‌پردازیم.

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت‌ها، نوعی از مینی کامپیوترها هستند که در ابعاد بسیار کوچکتر از کیس‌های معمولی می‌باشند در اندازه‌ای بسیار کوچکتر. به طوری که به واسطه اندازه کوچکشان به راحتی در پشت مانیتور یا زیر میز نصب می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با تین کلاینت‌ها، باید بگوییم که آن‌ها مانند کیس‌ها دارای سیستم عامل، رم، هارد و پردازنده می‌باشند.

در زیر توضیحات بیشتری از تین کلاینت‌ها ارائه خواهد شد:

تین کلاینت در مقابل کیس‌های معمولی

تین کلاینت‌ها جایگزین بسیار منطقی کیس‌های سنتی هستند. به این صورت که «کامپیوترها و کیس‌های سنتی» به یک کامپیوتری اطلاق می‌شود که تمام پردازش داده‌های خود را انجام می‌دهد. ایمن سازی و مدیریت کیس‌های سنتی دشوارتر است، استقرار آن‌ها پرهزینه‌تر است و می توانند مقدار زیادی انرژی برق مصرف کنند. کیس‌های معمولی از سخت افزار بیشتری نسبت به تین کلاینت‌ها نیز تشکیل شده‌اند.

تین کلاینت‌ها همچنین طول عمر بسیار بیشتری نسبت به کیس‌ها دارند. طوری که توانایی آن را دارند که به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته بدون وقفه به فعالیت بپردازند. از سوی دیگر تین کلاینت‌ها از فناوری هیت سینک بهره می‌برند، به این شکل که فن لس هستند و نیازی به فن ندارند. در نتیجه عملکرد و عمر کامپیوترهای کوچک بیشتر می‌شود. زیرا یکی از دلایل خرابی قطعات در کیس‌ها وجود گرمای بیش از حد در حین کار است که هم باعث سر و صدای زیاد و گرد و خاک گیری می‌شود و هم باعث می‌شود که قطعات کیس تحت گرما، خراب شوند. و این خود دلیلی است که باعث کارایی بالاتر تین کلاینت‌ها نسبت به کیس‌ها و جایگزینی آن‌ها شود.

تین کلاینت چه مزایایی دارد؟

تین کلاینت ها دارای چندین مزیت هستند، از جمله:

  • کاهش هزینه: استقرار تین کلاینت مقرون به صرفه تر از استقرار کامپیوترهای شخصی و معمولی یا همان کیس‌ها هستند. از آنجایی که بخش زیادی از آن در سمت سرور متمرکز است، محاسبات تین کلاینت می‌تواند بار پشتیبانی فناوری اطلاعات را کاهش دهد.
  • افزایش امنیت: امنیت را می‌توان از طریق به کارگیری تین کلاینت‌ها بهبود بخشید زیرا خود تین کلاینت توسط سرور محدود شده است. تین کلاینت‌ها نمی‌توانند نرم‌افزارهای غیرمجاز را اجرا کنند و داده‌ها را نمی‌توان در جایی کپی یا ذخیره کرد، به جز سرور. نظارت و مدیریت سیستم بر اساس مکان سرور متمرکز، آسان‌تر است.
  • مدیریت کارآمدتر: تین کلاینت‌ها همچنین می‌توانند ساده‌تر مدیریت شوند، زیرا ارتقاء، سیاست‌های امنیتی و موارد دیگر را می‌توان در مرکز داده به جای دستگاه‌های نقطه پایانی مدیریت کرد. این منجر به خرابی کمتر، افزایش بهره وری در بین کارکنان فناوری اطلاعات و همچنین کاربران می شود.

معرفی چند نمونه از تین کلاینت‌ها

تین کلاینت‌ها شامل انواع مختلفی می‌باشند که در اینجا به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

تین کلاینت Dell Wyse 5070:

تین کلاینت Dell Wyse 5070، مینی کامپیوتری با پردازنده اینتل 4 هسته‌ای با 2.4 گیگ فرکانس است. دارای رم DDR4 بوده و تا 32 گیگ نیز پشتیبانی می‌کند. این کامپیوتر کوچک می‌تواند به صورت همزمان از دو مانیتور پشتیبانی کند و کیفیت تصویر 4K ارائه دهد.

همچنین این مینی کامپیوتر دارای پورت COM نیز می‌باشد که این محصول را مناسب برای امور صنعتی می‌کند.

تین کلاینت Dell Wyse 7020 B3:

تین کلاینت Dell Wyse 7020، مینی کامپیوتری با پردازنده AMD  چهار هسته‌ای است. رم آن از نوع DDR3 بوده و تا 16 گیگ هم پشتیبانی می‌کند. حافظه داخلی آن نیز  SATA SSD و SATA HDD است.

از سایر تین کلاینت‌ها نیز می‌توان به Dell Wyse 5060، Dell Wyse 7010 و تین کلاینت HP 620 نیز نام برد.

زیروکلاینت‌ چیست؟

Zero Client، همچنین به عنوان یک نوع از مینی کامپیوترها شناخته می‌شود. زیروکلاینت یک مدل محاسباتی کاملا مبتنی بر سرور است که در آن کاربر هیچ حافظه محلی ندارد.

زیروکلاینت، کامپیوترکوچکی است که برای اتصال صفحه کلید، ماوس، مانیتور و اتصال به یک سرور راه دور کار می‌کند. سرور که میزبان سیستم عامل (OS) و برنامه های نرم افزاری است. زیروکلاینت‌ها مینی کامپیوترهایی هستند که برای انجام بسیاری از عملکردها به سرور متکی هستند.

زیروکلاینت اغلب در یک محیط زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) استفاده می‌شوند. این باعث می‌شود آن‌ها برای موقعیت‌های کاری از راه دور یا محیط‌های کاری که یوزرها به سرور متصل باشند، ایده آل است.

زیروکلاینت چگونه کار می‌‎کند؟

در زیروکلاینت‌ها تمام ورودی‌های کاربر (کلیک‌های ماوس، فشار دادن کلید، و غیره) به یک سرور راه دور ارسال می‌شوند که داده‌ها را برای نمایش در یک مانیتور متصل بازمی‌گرداند. این دلیلی است که نام “Zero” بر زیروکلاینت نهاده شده است، به این معنی که تقریباً تمام پردازش‌ها در سمت سرور انجام می‌شود و می‌توان گفت که هیچ پردازشی در زیروکلاینت انجام نمی‌شود.

Zero Client از سیستم عامل استفاده نمی‌کند و در عوض از پروتکل‌ها برای اتصال به یک سرور استفاده می‌کنند. یک پردازنده داخلی برای استفاده از پروتکل انحصاری برای برقراری ارتباط با یک سرور راه دور – معمولاً پروتکل PCoIP برای اتصال با دستگاه طراحی شده است. سخت ‌افزار را می‌توان برای پشتیبانی از یک پروتکل مختلف تغییر داد، مانند Microsoft RDP یا Citrix HDX.

هیچ داده‌ای در زیروکلاینت ذخیره نمی‌شود، زیرا هیچ حافظه محلی وجود ندارد. بنابراین همه برنامه‌ها بر روی یک سرور در یک مرکز داده از راه دور تهیه و مدیریت می‌شوند و با استفاده از پروتکل آن به زیروکلاینت ارسال می‌شوند.

مشخصات سخت افزاری Zero Client

 Zero Clientها اغلب از نظر فیزیکی قطعات کوچکی از سخت افزار هستند. زیروکلاینت‌ها معمولاً شامل یک پردازنده با سیستم عامل اصلی نصب شده روی آن، و ترکیبی از پورت ها از جمله HDMI، DVI، DisplayPort، USB و Ethernet هستند. یک پورت برای منبع تغذیه نیز وجود دارد.

زیروکلاینت با تین کلاینت چه تفاوتی دارد؟

زیروکلاینت‌ها هیچ سیستم عاملی ندارند در حالی که تین کلاینت‌ها دارای سیستم عامل هستند.

زیروکلاینت فقط برای یک نوع اتصال از یک واسطه اتصال – برای مثال مایکروسافت، VMware و Citrix – و پروتکل اتصال خاص استفاده می‌کنند. اما تین کلاینت‌ها برای چندین نوع اتصال آماده به کار شده‌اند.

اساساً، Zero Client هیچ محاسباتی انجام نمی‌دهند و این باعث می‌شود که زیروکلاینت‌ها کاملا وابسته به اتصال شبکه باشند. در صورتی که تین کلاینت‌ها توانایی کار مستقل نیز دارند.

مزایای زیروکلاینت عبارتند از:

  • مصرف برق کمتر
  • دستگاه‌ها بسیار ارزان تر از کامپیوترهای شخصی یا کیس‌های سنتی هستند.
  • سیستمی کارآمد و ایمن برای ارائه برنامه‌های کاربردی به کاربران است.
  • عدم وجود نرم افزار در زیروکلاینت به این معنی است که هیچ آسیب پذیری در برابر بدافزارها وجود ندارد.
  • مدیریت آسان: در یک محیط دسکتاپ مجازی، مدیران مجموعه‌ها و ادارات و شرکت‌ها می‌توانند تعداد رایانه‌های شخصی و کیس‌ها را کاهش دهند و از چندین زیروکلاینت با اتصال به سرور استفاده کنند.

معایب زیروکلاینت عبارتند از:

  • اغلب توانایی محدودی در ارائه گرافیک دارند.
  • برای انجام تقریباً تمام پردازش ها به سرور متکی هستند.

معرفی چند نمونه از زیرو کلاینت‌ها:

زیروکلاینتHP t430 :

زیروکلاینت اچ پی 430، از برند HP با پردازنده Intel Celeron، 2 هسته‌ای می‌باشد و فرکانس آن 2.6 گیگ است. رم این کامپیوتر کوچک از نوع DDR4 است و تا 4 گیگ پشتیبانی می‌کند.

همچنین این زیرو کلاینت از تمامی پروتکل‌های مجازی را می‌تواند پشتیبانی کند.

زیروکلاینت Dell Wyse D200:

زیروکلاینت D200، دارای پردازنده Teradici 1100P PCoIP است. این زیروکلاینت از پروتکل PCoIP نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین زیروکلاینت Dell Wyse 3010 و زیروکلاینت  Dell Wyse 7020 از دیگر زیروکلاینت‌های موجود هستند.

مینی سرور

مینی سرور دستگاهی است که عملکردی برای برنامه‌ها یا دستگاه‌های دیگر به نام «کلاینت‌ها» را فراهم می‌کند. مینی سرورها می‌توانند عملکردهای مختلفی را ارائه دهند که اغلب به آن‌ها “سرویس” گفته می‌شود، مانند سرویس اشتراک گذاری داده‌ها یا منابع بین چندین تین کلاینت، یا انجام محاسبات برای یک کاربر. یک مینی سرور هم می‌تواند به چندین کاربر سرویس دهد و هم یک کاربر می‌تواند از چندین سرور استفاده کند. سرورهای معمولی برای اتصال عبارتند از سرورهای پایگاه داده، سرورهای فایل، سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای چاپ، سرورهای وب، سرورهای بازی، و سرورهای برنامه.

سیستم‌های سرویس در مینی سرورها معمولاً به این صورت پیاده سازی می‌شوند: یک کاربر درخواستی را به سرور ارسال می‌کند، مینی سرور برخی از اقدامات را انجام می‌دهد و بعد پاسخی را به کاربر ارسال می‌کند.

مینی سرور چیست؟

سرور یک برنامه یا دستگاه کامپیوتری است که خدماتی را به برنامه کامپیوتری دیگر و کاربر آن که به عنوان کلاینت نیز شناخته می شود ارائه می‌دهد. در یک مرکز داده، کامپیوتر فیزیکی که یک برنامه سرور روی آن اجرا می شود نیز اغلب به عنوان سرور نامیده می شود.

معرفی نمونه‌های مینی سرور

مینی سرورها مدل‌های مختلفی دارند که در اینجا به طور مختصر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

Mini Server HP TM200 Enterprise

مینی سرور Enterprise HP TM200، دارای پردازنده اینتل زئون هشت هسته‌ای D-1537 است با فرکانس 2.30 گیگ و با 12 مگ حافظه کش. رم این مینی سرور از نوع DDR4 است و تا 64 گیگ نیز پشتیبانی می‌کند و فرکانس آن 2400 مگاهرتز می‌باشد.

حافظه داخلی این سرور کوچک SATA M.2 NVMe و SATA SSD و SATA HDD است.

همچنین این مینی سرور قابلیت این را دارد که تا 20 یوزر به آن متصل شوند و به راحتی کار کنند.

Mini Server HP TM200 Base

مینی سرور HP TM200 Base، دارای پردازنده اینتل زئون چهار هسته‌ای D-1518 است. فرکانس آن 2.20 گیگ است و دارای 6 مگابایت حافظه کش می‌باشد. رم این مینی سرور از نوع DDR4 است و تا 64 گیگ پشتیبانی می‌کند و فرکانس آن به 2400 مگ می‌رسد. حافظه داخلی TM200 از نوع SATA M.2 NVMe و SATA SSD و SATA HDD است.

آل این وان (AIO) چیست؟

آل این وان (AIO) کامپیوترهای رومیزی ساده ای هستند که همه اجزای یک کامپیوتر به جز صفحه کلید و ماوس را در یک واحد کوچک و زیبا ادغام می‌کنند.

آل این وان‌ها می توانند برای کاربران کارآمدتر باشند و در فضا صرفه می‌کنند.

آشنایی با آل این وان‌ها All In On (AIO)

کامپیوترهای رومیزی و کیس‌های سنتی دارای یک مانیتور و یک کیس جداگانه هستند که مادربرد، هارد دیسک و تمام اجزای دیگر را در خود جای می‌دهد. اما آل این وان‌ها متفاوت هستند، به طوری که همه اجزاء را در مانیتور ذخیره می‌کنند و موجب جذابیت بیشتر میزکار می شوند.

بسیاری از آل این وان‌ها تمایل دارند مشخصات کوچکتری نسبت به سایر کامپیوترها و کیس‌های معمولی داشته باشند، شلوغی را کاهش دهند و با طراحی های شیک عرضه شوند.

شرکت های فناوری پیشرو مانند Dell و HP نیز رایانه‌های شخصی AIO اولیه را ساختند.

مزایای آل این وان‌ها  (AIO)

آل این وان‌ها AIO مزایای متعددی نسبت به کامپیوترهای رومیزی سنتی دارند. جدای از صرفه جویی در فضای میز و داشتن کابل های کمتر، به لطف رابط های بزرگ و صفحه نمایش بزرگ آنها، همراه با ساختاری کاربر پسند و خوشایند برای کاربران طراحی شده است.

این نوع از رایانه های شخصی همچنین به دلیل ارائه عملکرد بسیار مشهور هستند.

محدودیت‌های آل این وان‌ها

AIO نیز کامل نیستند. از آنجایی که رایانه‌های شخصی AIO از قطعات طراحی‌شده برای رایانه‌های همراه استفاده می‌کنند تا اندازه خود را کوچک نگه دارند، رایانه‌های شخصی AIO معمولاً گران‌تر هستند و همیشه به همان سطح عملکرد رایانه‌های رومیزی استاندارد نیستند.

آن‌ها همچنین گاهی اوقات برای رقابت با شاید بزرگترین رقبای امروزی خود – رایانه های لپ تاپ – تلاش می کنند. لپ‌تاپ‌ها به دلیل قابل حمل بودن به استانداردی برای اکثر کاربران تجاری و مصرف‌کننده تبدیل شده‌اند. در حالی که می‌توان AIO را به اطراف متصل کرد، این کار با لپ‌تاپ بسیار آسان‌تر می‌شود.

یکی دیگر از ایرادات قابل توجه این است که AIO به دلیل اندازه کوچک، به سختی می‌توانند به روز رسانی یا اضافه کردن قطعات به آن‌ها کار کنند. اگر یک جزء خراب شود، مصرف کنندگان باید کل کامپیوتر AIO را جایگزین کنند.

نمونه‌های آل این وان‌ها

آل این وان زیروکلاینت :Dell Wyse 5040

آل این وان زیرو کلاینت 5040، دارای پردازنده 2 هسته‌ای است که فرکانس آن به 1.4 می‌رسد. رم این آل این وان از نوع DDR3 جهت اتصال به فریمور سرور می‌باشد. آل این وان زیروکلاینت 5040 با انواع پروتکل‌های مجازی سازی مانند PCOIP،  RFX/RDP/RDSو HDX/ICA  پشتیبانی می‌کند. این آل این وان دارای نمایشگر 21.5 اینچی است و ابعاد آن 34.3 × 4.5 × 53.1 سانتی‌متر است. همچنین دارای وبکم است و قابلیت برگذاری تماس تصویری نیز دارد.

آل این وان تین کلاینت Dell Wyse 7020 FullPort:

آل این وان تین کلاینت 7020، آل این وانی از نوع تین کلاینت می‌باشد که دارای پردازنده AMD چهار هسته‌ای است و فرکانس آن به 2.0 گیگ می‌رسد. رم این آل این وان 7020 دو اسلات از نوع DDR3 است و تا 16 گیگ نیز پشتیبانی می‌کند.

حافظه داخلی 7020 از نوع SATA SSD و SATA HDD است. یکی از نقاط قوت این آل این وان این است که در انتخاب انواع مانیتور چه از نظر سایز و چه از نظر برند کاملا انعطاف پذیری دارد.

آل این وان زیروکلاینت :HP t310

آل این وان زیروکلاینت 310 دارای پردازنده  Teradici 2321 PCoIP است. این آل این وان زیروکلاینت از پروتکل‌های اتصال  PCOIP و Horizen View پشتیبانی می‌کند. مانیتور آل این وان 310، 23.6 اینچ می‌باشد. همچنین از دو مانیتور به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند.

آل این وان زیروکلاینت HP t410

آل این وان 410 دارای پردازنده ARM Cortex-A8 و تک هسته‌ای است. این آل این وان همه کاره با اشغال کمترین فضای ممکن باعث زیبایی محیط کارتان نیز خواهد شد. این زیرو کلاینت از جدیدترین پروتکل‌ها مانندRemoteFX ،PCoIP  و Citrix پشتیبانی می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا