اخبار سایت

هشدار پاپ فرانسیس درباره خطرات هوش مصنوعی



در پیام جدیدی که واتیکان آن را منتشر کرده، آمده است: «نیاز مبرمی احساس می‌شود که در زمینه استفاده از هوش مصنوعی به گونه‌ای مسئولانه عمل شود. این فناوری باید در خدمت بشریت و حفاظت از خانه مشترک ما باشد و چنین موضوعی ایجاب می‌کند که تامل اخلاقی به حوزه آموزش و قانون نیز تعمیم یابد.»

در ادامه پیام این رهبر مذهبی ۸۶ ساله آمده است: «پاپ نیاز به هوشیاری و تلاش را یادآوری می‌کند تا شاهد خشونت و تبعیض در تولید و استفاده از چنین وسایلی نباشیم.»

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در سال ۲۰۱۵، رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار کرد که فناوری «یک فاجعه» است. او در عین حال، اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و پیام‌های متنی را «هدیه‌ای از طرف خداوند» نامید به شرطی که عاقلانه از آن‌ها استفاده شود.

پاپ که از رسانه‌های اجتماعی برای انتقال پیام‌های مذهبی‌اش استفاده می‌کند، در سال ۲۰۱۹ نیز از مردم خواست به منظور ساختن خانواده‌ای شایسته‌تر، گوشی‌ها را کنار گذاشته و با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند.

 

این نخستین‌باری نبود که پاپ با بیش از ۱۸ میلیون دنبال‌کننده در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر) مردم را به‌دلیل صرف کردن وقت زیاد در تلفن‌های هوشمند، به‌ویژه در هنگام مراسم عشای ربانی، مورد انتقاد قرار می‌داد. او پیش‌تر نیز خطاب به دانش‌آموزان دبیرستان «ویسکونتی رم» گفته بود: «تلفن‌ها برای اتصال‌اند و زندگی برای ارتباط. خود را از این اعتیاد برهانید … وقتی برده گوشی موبایل خود شدید، آزادی خود را از دست می‌دهید.»

پاپ فرانسیس همچنین در سال ۲۰۱۷ گفت: «یک بار کشیشی که مراسمی را اداره می‌کرد گفت که قلب‌های خود را بالا بگیرید. او نگفت که گوشی‌های موبایلتان را برای عکس انداختن بالا بگیرید؛ که کار خیلی زشتی است. وقتی خود من هم مراسم عشای ربانی را به جا می‌آورم، گوشی‌های زیادی را می‌بینم که بالا آمده‌اند؛ نه تنها از طرف شرکت‌کنندگان، بلکه کشیش‌ها و اسقف‌ها هم این کار را می‌کنند! لطفا به این کار خاتمه دهید!»

در سال ۲۰۲۰، واتیکان با غول‌های فناوری مایکروسافت و آی‌بی‌ام به منظور ترویج توسعه اخلاقی هوش مصنوعی متحد شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا