دانش و علم

۲۵ پروژه علمی نخبگان ایرانی خارج از کشور جایگزین سربازی شد



به گزارش خبرنگار مهر، سید علی حسینی امروز در مراسم اعطای کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از حدود ۳ سال پیش طرحی را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کردیم که متخصصان و فناوران ایرانی خارج از کشور که رزومه‌های ارزشمندی چه در حوزه آکادمیک و صنعتی دارند و با چالش نظام وظیفه مواجه هستند می‌توانند پروژه‌هایی را در ایران اجرا کنند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های تخصصی جایگزین خدمت محسوب می‌شود ادامه داد: این مدل از چند سال پیش در بنیاد ملی نخبگان برای فارغ التحصیلان داخلی اجرا می شده است و از سال ۱۴۰۰ ما این مجوز را دریافت کردیم.

حسینی ادامه داد: مخاطبین این طرح فارغ التحصیلان ۱۰۰ دانشگاه برتر هستند و یا افرادی که در شرکت‌های فناور در لبه تکنولوژی در خارج از کشور فعالیت دارند و یا خودشان کارآفرین هستند و به عنوان مدیر عامل شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه علمی مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: پلتفرم کانکت با هدف برقراری ارتباط بین متخصصان ایرانی با شرکت‌های دانش بنیان داخلی و دانشگاه‌ها ایجاد شده است و این افراد می‌توانند رزومه خود را در این پلتفرم بازگذاری و همچنین پرپوزال و طرحی که در ایران می‌خواهند اجرایی کنند در این پلتفرم آپلود کنند.

وی افزود: این طرح‌ها در کارگروه معاونت بررسی می‌شود و در صورت تایید با همکاری ستاد کل این پروژه‌ها تعریف و از زمانی تعریف پروژه این افراد از نظام وظیفه معاف می‌شوند.

به گفته وی مدت زمان پروژه ۱۲ تا ۲۴ ماه بوده و این افراد باید ۳ گزارش از فرآیند پیشرفت پروژه ارائه دهند و بعد از آنکه پروژه دفاع و تایید شد، کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی دریافت می‌کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: امروز در این مراسم ۵ کارت صادر شد. از یکسال گذشته تاکنون حدود ۳۰۰ طرح تایید شده و این افراد از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر دنیا هستند و رزومه‌های ارزشمندی دارند. از این ۳۰۰ پروژه، از ۲۵ پروژه دفاع شد و در مرحله چاپ کارت قرار دارند و از این تعداد ۵ کارت صادر و امروز به افراد اعطا شد.

حسینی در خصوص دانشگاه‌های همکار در این پروژه گفت: ۲۰ دانشگاه اول ایران در رشته‌های فنی مهندسی پزشکی و مدیریت اقتصاد و همچنین هولدینگ های دانش بنیان یعنی شرکت‌هایی که دارای بخش تحقیق و توسعه هستند و می‌توانند میزبان این پروژه‌ها در داخل و انتقال تکنولوژی باشند به عنوان همکار طرح معرفی شدند. این طرح پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی است و این احساس نشود که این افراد معاف از سربازی می‌شوند.

این مقام مسئول معاونت علمی ریاست جمهوری درباره اولویت‌ها و حوزه‌های مشمول این طرح گفت: ما سعی کردیم حداقل در ۱۰ حوزه پیشران مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی اقتصاد، سلول‌های بنیادی، علوم شناختی کشاورزی و سایر حوزه‌های اولویت دار کشور که نیاز کشور را مرتفع کنند در این پروژه استفاده کنیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا