اخبار سایت

چرا سخنگوی متا در روسیه تحت تعقیب قرار گرفت؟



بر اساس پایگاه داده آنلاین وزارت کشور روسیه، سخنگوی شرکت فناوری آمریکایی متا، که مالک فیس بوک و اینستاگرام است، به فهرست افراد تحت تعقیب اضافه شده است.

خبرگزاری دولتی روسیه تاس و رسانه مستقل مدیازونا برای اولین بار گزارش دادند که اندی استون، مدیر ارتباطات متا، روز یکشنبه، هفته‌ها پس از اینکه مقامات روسی در ماه اکتبر متا را به عنوان یک سازمان «تروریستی و افراطی» طبقه‌بندی کردند، در لیست افراد تحت تعقیب قرار گرفت و راه را برای محاکمه‌های جنایی احتمالی توسط روسیه باز کرد.

پایگاه داده وزارت کشور جزئیات پرونده علیه استون را ارائه نمی‌دهد و فقط می‌گوید که او به دلیل اتهامات جنایی تحت تعقیب است. متا به درخواست اظهار نظر پاسخی نداد.

به گزارش مدیازونا، یک وب‌سایت خبری مستقل که اخبار اپوزیسیون و سیستم زندان روسیه را پوشش می‌دهد، استون در فوریه ۲۰۲۲ در لیست تحت تعقیب قرار گرفت، اما مقامات در آن زمان هیچ اظهارات مرتبطی نکردند و هیچ رسانه خبری تا این هفته در این مورد گزارشی نداد.

در مارس سال جاری، کمیته تحقیقات فدرال روسیه تحقیقات جنایی را در مورد متا آغاز کرد. آن‌ها مدعی شدند که این شرکت پس از حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، مرتکب تحریک خشونت علیه روس‌ها شده است. پس از ورود نیروهای روسی به اوکراین، استون تغییرات موقتی در سیاست متا را اعلام کرد تا «اشکالی از بیان سیاسی را مانند سخنان خشونت‌آمیزی چون «مرگ بر مهاجمان روسی» که معمولا قوانین را نقض می‌کنند، مجاز می‌سازد.» در همان بیانیه، استون افزود که «محتوای خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان روسیه» همچنان ممنوع خواهد بود.

مدیازونا روز یکشنبه مدعی شد که یک دادگاه نامشخص روسیه، در اوایل ماه جاری حکم بازداشت استون را به اتهام تسهیل تروریسم صادر کرده است. این گزارش منبع این اطلاعات را مشخص نکرده و به طور مستقل قابل تایید نیست.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام و ایکس – که قبلا به نام توییتر شناخته می‌شد – قبل از حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲ در میان جوانان روس محبوب بودند، اما از آن زمان به عنوان بخشی از سرکوب گسترده رسانه‌های مستقل و دیگر پلتفرم‌های انتقادی در این کشور مسدود شدند و اکنون فقط از طریق VPN قابل دسترسی هستند.

منبع: همشهری آنلاین

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا