فناوری های نوین

اسپیس ایکس ۱۳ ماهواره نظامی را به مدار زمین برد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، این عملیات پس از ۲ روز تعویق انجام شد.

طی ماموریت مذکور یک موشک فالکون ۹ تعداد ۱۳ ماهواره متعلق به آژانس توسعه فضایی آمریکا (SDA) (زیرمجموعه نیروی فضایی این کشور) را از مقر فضایی وندربرگ کالیفرنیا در ساعت ۱۴:۲۶ دقیقه به وقت گرینویچ به فضا برد. بوستر نخست موشک نیز در مقر فضایی وندر فرود آمد. این سیزدهمین باری بود که بوستر مذکور پرواز می کرد.

زاخاری لوپن یکی از مهندسان اسپیس ایکس در این باره می گوید: این عملیات، شصت و یکمین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ میلادی است.

اسپیس ایکس در ابتدا تصمیم داشت ماموریت مذکور را در ۳۱ آگوست انجام داد اما به دلیل پاسخ غیر منتظره یکی از ۹ موتور بوستر اول موشک فالکون ۹ این عملیات انجام نشد. دومین تلاش برای پرتاب ماهواره ها در یکم سپتامبر نیز ۱۲ دقیقه قبل از انجام به دلیل اختلالی در تجهیزات زمینی لغو شده بود.

عملیات دیروز دومین پرتاب اسپیس ایکس در حمایت از «ساختار فضایی جنگ‌افزارهای تکثیر شده (PWSA)» است که در حقیقت یک شبکه چند لایه از ماهواره ها در مدار پایین زمین است و از عناصری پشتیبانی می کند که ارتباطات نظامی جهانی و هشدار درباره موشک ها، قابلیت های نشان کردن و ردیابی را پشتیبانی می کند.

نخستین ماموریت PWSA در اوایل آوریل امسال انجام شد و طی آن یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، ۱۰ ماهواره را از مقر فضایی وندربرگ به مدار زمین برد.

این ماموریت ها برای ساخت شبکه Trache0 انجام شده اند که یک خوشه آزمایشی شامل ۲۸ ماهواره است. بیشتر این ماهواره ها ارتباطی هستند و برخی برای ردیابی موشک ها طراحی شده اند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا