فناوری های نوین

استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌ها با مراکز هم آفرینی



ایمان لطفی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به راه اندازی مراکز هم آفرینی درباره جزئیات و اهداف آن توضیح داد و گفت: در این مراکز در واقع ظرفیت‌های مازاد و بدون استفاده خط تولید صنایع جهت تولید محصولات و خدمات جدید به کار گرفته می‌شود.

مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی ضمن اشاره به اینکه راه اندازی این مراکز برآمده و برخواسته از قانون جهش تولید دانش بنیان است، افزود: در تعریف مراکز هم آفرینی باید گفت که این مراکز از سمت شرکت‌های بزرگ، صنایع و سازمان‌های تولید محور برای کمک به اقتصاد دانش بنیان، شکل گیری و رشد ایجاد می‌شوند.

به گفته لطفی برای راه اندازی این مراکز دستورالعمل و آئین نامه تدوین و توسط معاون علمی رئیس جمهور تصویب و شاخص‌های ارزیابی تدوین شده است. همچنین بسته حمایت مالی از این مراکز با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در حال تدوین نهایی است.

مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه حمایت‌ها در حوزه مراکز هم آفرینی تقریباً هم سطح و هم تراز با حمایت‌های اعطایی به کارخانه‌های نوآوری است، گفت: در ١٠ سال گذشته در اکوسیستم نوآوری و فناوری هر اقدامی انجام شده بیشتر از سمت عرضه فناوری و نوآوری فعالیت صورت گرفته است، یعنی یک استارت اپ، تیم فناور یا شرکت دانش بنیان در مراکز نوآوری و رشد، پارک‌های علم و فناوری و یا کارخانه‌های نوآوری مستقر شده و نمونه محصول اولیه را می‌سازند اما به تولید نیمه صنعتی و صنعتی نرسیده است.

وی افزود: ما در مراکز هم آفرینی می‌خواهیم از سمت تقاضا به اقتصاد دانش بنیان کمک کنیم به این صورت که صنعت اعلام نیاز می‌کند و شرکت دانش بنیان مرتبط با نیاز او پروپوزال ارائه می‌دهد و یک همکاری فناورانه ای شکل می‌گیرد که منجر به تولید مشترک و توسعه محصول جدید در حوزه فناوری و نواوری خواهد شد.

وی ادامه داد: ما این فرایند را در طرف عرضه نداشتیم و شرکت‌ها در سطح محصول اولیه متوقف می‌شدند و پس از آن خودشان به دنبال سرمایه گذار و یا صنایع متقاضی برای حمایت می‌رفتند اما به واسطه راه اندازی مراکز هم افرینی، طرف تقاضا (صنایع) در درون مجموعه خود محصولات را به تولید انبوه می‌رساند.

مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی ادامه داد: در این شرایط طرف تقاضا یا همان صنایع و شرکت‌های صنعتی بزرگ، زیرساخت‌های سخت از جمله فضای کار، ماشین آلات و تجهیزات فضای ادارای، اشتراکی اختصاصی و همچنین زیرساخت‌های نرم مثل نیروی فنی و واحد تحقیق و توسعه‌ای خود را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد. لذا اینجا می‌توانیم بگوییم واقعاً اقتصاد دانش بنیان شکل می‌گیرد و صنایع دانش‌بنیان می‌شوند.

لطفی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها ظرفیت خالی و بلااستفاده برای تولید دارند که می‌تواند در اختیار اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و دانش بنیان‌ها قرار بگیرد گفت: برخی شرکت‌ها با ۶٠ درصد ظرفیت خود کار می‌کند ولی ٨٠ درصد سهم بازار را دارند و اصلاً نیاز ندارند ۴٠ درصد ظرفیت دیگر خود را فعال کنند.

مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: شرکت‌های مدنظر، شرکت‌های متوسط و بزرگ هستند و با شرکت‌های کوچک که مشکلات منابع، فضا و زیرساختی دارند، کاری نداریم. بنا بر آمار اعلام شده، ۵٠ درصد ظرفیت تولید کشور در کارخانه‌ها بلااستفاده بوده و از ۱۰۰ درصد زیرساخت‌ها استفاده نمی‌شود که این ظرفیت خالی می‌تواند برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور مفید باشد.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها درخواست‌های همکاری فناورانه با شرکت‌های دانش بنیان و فناور و ایجاد مراکز هم آفرینی داده اند و ما در حال بررسی این درخواست‌ها هستیم.

لطفی با تاکید بر اینکه همکاری فناورانه صنایع تولیدی و دانش بنیان‌ها در قالب راه اندازی مراکز هم آفرینی در سه حوزه سلامت، معدن و پتروشیمی در اولویت قرار دارند، گفت: استان‌های اصفهان، فارس، کرمانشاه و یزد به عنوان استان‌های هدف ما در فاز اول راه اندازی این مراکز هستند.

مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پرداخت ۶۰ تا ۷۰ درصدی خرید تجهیزات خاص، بهسازی و نوسازی تجهیزات، کمک به صادرات را از حمایت‌های معاونت در راستای راه اندازی این مراکز عنوان کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا