فناوری های نوین

تولید تجهیزات فشرده‌ساز و ارسال‌کننده قابل حملِ صدا و تصویر



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کاظم نجفی، مدیرعامل شرکت این دانش بنیان گفت: زمینه فعالیت این شرکت، طراحی و تولید محصولات و راهکارهای ارسال و دریافت و پردازش صدا و تصویر است. شرکت حدود ۲۵ سال پیش در کانادا تاسیس شده و از سال ۸۳ هم با راه‌اندازی شرکتی در ایران فعالیت‌های خود را در داخل کشور آغاز کرده است.

وی با اشاره به طراحی و تولید محصولات متعدد در حوزه ارسال، دریافت و پردازش صدا و تصویر در این شرکت با حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم اظهار داشت: فشرده ساز صدا و تصویر یا انکودر و لینک‌های پورتابل سیم کارتی انتقال صدا و تصویر از جمله تجهیزات شاخص تولید شده توسط این شرکت است.

نجفی، دستگاه‌های ارسال‌کننده قابل حمل را از محصولات در دست تولید و توسعه این شرکت اعلام و تصریح کرد: این دستگاه‌ها از طریق سیم کارت، آی‌پی ثابت و وای‌فای می‌توانند ارسال صدا و تصویر داشته باشد. این دستگاه‌ها ابعاد کوچکی دارند؛ به طوری که به راحتی قابل حمل بوده و امکان کار با باتری را هم دارند تا کاربر مجبور به حمل سیم نباشد.

وی با بیان اینکه در خصوص این محصول چندین سال تحقیق و توسعه صورت گرفته، عنوان کرد: اخیرا در حال بازاریابی این محصول با نام SKY هستیم و تعدادی را هم عرضه کرده و به فروش رسانده ایم. همچنین در حال طراحی بخش‌های جدید، مدل‌های جدید و با امکانات جدید برای این تجهیزات هستیم.

وی افزود: بنا به کاربردی که دارد، به این دستگاه انکودر، استریمر، فرستنده، لینک قابل حمل یا لینک خبرنگاری هم گفته می‌شود؛ اما هسته اصلی آن فشرده‌سازی صدا و تصویر و استریم کردن آن بر بستر شبکه‌های مختلف است. این در حالی است که دستگاه‌های مذکور کاربردهای بسیاری دارند؛ انتقال صدا و تصویر از یک نقطه به نقطه دیگر، انتقال همزمان صدا و تصویر به چند نقطه یا چند مخاطب و استفاده در حالت برودکست از جمله آنهاست.

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات امید، ارسال صدا و تصویر به صورت زنده در بستر اینترنت را کاربردی رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: این نوع از کاربرد اخیرا بسیار رایج شده و روز به روز هم رایج‌تر می‌شود که دستگاه مذکور، می‌تواند این نیاز را پوشش دهد. کاربرد این دستگاه می‌تواند برای یک خبرنگار در پوشش و گزارش یک رویداد ورزشی باشد یا برای یک شرکت و سازمان جهت پخش مراسم افتتاحیه یک رویداد در بستر اینترنت باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: همچنین یک هیات مذهبی می‌تواند با استفاده از این دستگاه، صدا و تصویر سخنران یا آن رویداد مذهبی را برای دیگران و سایر مکان‌ها ارسال کند که آن محل می‌تواند سالن‌هایی در همان مجموعه یا فضایی در بستر اینترنت باشد. علاوه بر این کاربرد آن در همایش ها و رویدادهای پزشکی می‌تواند باشد که مثلا یک جراحی مهم برای حاضران در آن به صورت زنده پخش شود.

وی با بیان اینکه این تجهیزات تاکنون مشتریان بسیار متنوعی داشته است، گفت: شبکه‌های تلویزیونی در داخل و خارج از کشور یکی از نخستین مشتریان این سیستم‌ها بودند و هستند که شامل صدا و سیما، شبکه‌های داخلی، شبکه‌های ماهواره‌ای مستقر در داخل کشور یا کشورهای همسایه هستند و تمام آن ها برای پخش زنده نیازمند این تجهیزات هستند. همچنین در ایام محرم و صفر امسال، هیات‌های مذهبی مختلف در شهرستان‌ها با استفاده از این دستگاه برای تهران و همچنین در بستر اینترنت مراسم خود را به طور زنده پخش کردند. علاوه بر این در همایش‌های مهم از دستگاه‌های ما برای ارسال صدا و تصویر استفاده شده است.

امکان اشتغال‌زایی بالا با تقویت حمایت ها

این فعال فناور، قدرت اشتغال‌زایی دستگاه‌های ارسال کننده قابل حمل را بسیار بالا دانست و بیان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که در فضای کسب و کار وجود دارد، نتوانستیم به میزان پتانسیل موجود، اشتغال زایی انجام دهیم. البته با اجرای این پروژه برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی صورت گرفت، ولی امکان اشتغال‌زایی بیشتری وجود دارد که البته مستلزم وجود تسهیلات یا حمایت‌های بیشتری است.

نجفی در خصوص حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: چند سال پیش از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی، تسهیلات نمونه‌سازی را دریافت کردیم که رقم خوب و بسیار کمک کننده‌ای بود. البته در حال حاضر هم نیازمند دریافت تسهیلات هستیم که امیدواریم با پررنگ شدن حمایت ها، بتوانیم هر چه سریع تر وام مورد نیاز را دریافت کنیم تا منجر به توسعه فعالیت‌های شرکت شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا