دانش و علم

ایران در آبان‌ماه ۷۴۰ بار لرزید


به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در آبان‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۷۴۰ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در آبان‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۲۸ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۳ در مقیاس امواج درونی زمین در تاریخ ۵ آبان در حوالی شوسف خراسان جنوبی، و همچنین، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ در تاریخ ۶ آبان در هرات افغانستان (حوالی مرز ایران و افغانستان) بوده است.

ایران در آبان‌ماه ۷۴۰ بار لرزید

شکل ۱. محل وقوع بزرگترین زمین‌لرزه‌های کشور در آبان‌ماه ۱۴۰۲

به لحاظ آماری ۶۱۶ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر ۳، تعداد ۹۶ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، تعداد ۲۴ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵، و تعداد ۴ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۵ و ۶ بوده‌است. استان خراسان‌جنوبی با ۱۲۰ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در آبان‌ماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های کرمان و خراسان‌رضوی به ترتیب با ۵۱ و ۵۰ زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در آبان‌ماه امسال ۹ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌ است که بزرگترین آنها با بزرگی ۲.۷ در مقیاس امواج درونی زمین در رباط‌کریم بوده‌است.

ایران در آبان‌ماه ۷۴۰ بار لرزید

نقشه رومرکز زمین‌لرزه‌های ایران و نواحی مجاور در آبان‌ماه ۱۴۰۲

آمار زمین‌لرزه‌های کشور در آبان‌ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و میانگین ماهانه ۱۰ سال اخیر

ایران در آبان‌ماه ۷۴۰ بار لرزید

آمار زمین‌لرزه‌های کشور در آبان‌ماه ۱۴۰۲ به تفکیک استان‌ها

ایران در آبان‌ماه ۷۴۰ بار لرزید

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا