فناوری اطلاعات

توسعه‌ کتابخانه‌ ملی اشیاء BIM توسط محققین دانشگاه صنعتی شریف



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، در میان فناوری‌های جدید توسعه داده شده، مدل‌سازی اطلاعات ساخت یا BIM جایگاه ویژه‌ای در جهان پیدا کرده و به ابزاری کارآمد برای تسهیل تحول دیجیتال تبدیل شده است. با وجود توسعه‌ی استفاده از BIM در نقاط مختلف جهان، این فناوری مترقی هنوز در کشور ما به خوبی شناخته نشده و توسعه نیافته است. در این میان، کتابخانه‌ی ملی اشیاء BIM، توسعه داده شده توسط دفتر مدیریت پروژه و مدل‌سازی اطلاعات ساخت دانشگاه صنعتی شریف (PMBIM)، به عنوان مرجعی جامع و قابل اطمینان، به منظور فراهم آوردن امکان استفاده از قابلیت‌های مترقی BIM و تحول دیجیتال در صنعت کشور ایجاد شده است.

امین الوانچی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص گفت: به طور معمول، مهندسان و معماران طی فرآیند طراحی دیجیتال مبتنی بر BIM نیاز دارند که پس از تعیین محصولات مورد نظر برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و صنعتی، مدل‌های دیجیتال محصولات را در طراحی‌های خود جای‌گذاری و استفاده کنند.

بدیهی است که تمایل طراحان به استفاده از محصولاتی در طراحی است که مدل‌های BIM آن‌ها در دسترس باشد و طراحان بتوانند ارزیابی کاملی از قابلیت‌های آن‌ها از طریق مدل دیجیتال داشته باشند. کتابخانه‌ی ملی اشیاء (http://www.nlbo.ir) بستری برخط را برای تسهیل ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان محصولات فراهم کرده است. تولیدکنندگان محصولات می‌توانند مدل‌های دیجیتال محصولات خود را با همکاری تیم کتابخانه‌ی ملی اشیاء در قالبی استاندارد ایجاد کرده و با به اشتراک‌گذاری آن در این بستر در دسترس طراحان قرار دهند.

واقعیت افزوده (Augmented Reality) محصولات

دکتر الوانچی یادآور شد: با توسعه‌ی استفاده از تلفن‌های همراه و تبلیت‌های هوشمند، تیم کتابخانه‌ی ملی اشیاء با بهره‌گیری از مدل‌های BIM محصولات، اقدام به توسعه‌ی مدل‌های واقعیت افزوده یا AR محصولات نیز کرده است. فناوری واقعیت افزوده با اضافه کردن و نمایش دادن مدل دیجیتالی محصولات در دنیای واقعی، دنیای واقعی را با دنیای مجازی پیوند می‌دهد. بدین ترتیب، خریداران محصولات تولیدی می‌توانند با بهره‌مندی از فناوری AR و بدون نیاز به جای‌گذاری محصول واقعی، جزئیات ظاهری محصولات تولیدی را در فضای واقعی مورد نظر خود مشاهده و محصول، مدل، و یا رنگ مورد نظر خود را با اطمینان خاطر انتخاب نمایند. استفاده از فناوری AR سبب تسریع برقراری ارتباط بین تولید کنندگان و مشتریان محصولات می‌شود و می‌تواند کمک شایانی به افزایش سرعت تصمیم‌گیری و رضایت‌مندی مشتریان، افزایش فروش محصولات و در نتیجه افزایش درآمد تولید کنندگان محصولات نماید.

طرح تشویقی ایجاد مدل واقعیت افزوده(AR) رایگان

وی خاطرنشان کرد: تیم توسعه دهنده‌ی کتابخانه‌ی ملی اشیاء در طرحی تشویقی و به منظور آشنا ساختن تولید کنندگان با قابلیت‌های جدید دنیای دیجیتال، اقدام به ایجاد مدل واقعیت افزوده (AR) یکی از محصولات تولید کنندگان صنعت ساخت کشور به صورت رایگان نموده است. این طرح تا کنون از طرف تولید کنندگان محصولات مورد استقبال قرار گرفته است. با توجه به علاقه‌مندی و استقبال تولید کنندگان از این طرح، تیم کتابخانه‌ی ملی اشیاء تصمیم دارد تا به مدتی محدود این طرح را تمدید نماید. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت کتابخانه‌ی ملی اشیاء مدل‌سازی اطلاعات ساخت به آدرس: http://www.nlbo.ir و یا به وب‌سایت دفتر مدیریت پروژه و مدل‌سازی اطلاعات ساخت شریف به آدرس: https://pmbim-sharif.ir مراجعه نمایند و یا صفحات شبکه‌های اجتماعی دفتر مدیریت پروژه و مدل‌سازی اطلاعات ساخت شریف را دنبال کنند.

شوروم‌های مجازی (Virtual showroom) معرفی محصولات

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف در ادامه یادآور شد؛ تیم کتابخانه‌ی ملی اشیاء با بهره‌مندی از بستر ایجاد شده در مدل‌سازی اطلاعات ساخت اقدام به ارائه‌ی خدمات شوروم مجازی یا Virtual showroom برای تولید کنندگان محصولات کرده است. با استفاده از شوروم مجازی تولید کنندگان می‌توانند با گذر از محدودیت‌های مکانی و زمانی، فضایی مجازی را برای معرفی انواع مدل‌های محصولات تولیدی خود تهیه کنند. تولید کنندگان در این فضا محصولات خود را با کیفیت بصری بالا، توضیحات متنی کافی و امکان برقراری تعاملات ۲۴ ساعته‌ی متقابل با مشتریان، به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

الوانچی خاطرنشان کرد: توسعه‌ کتابخانه‌ ملی اشیاء BIM تا کنون پیشرفت مناسبی داشته است. اما گسترش کامل آن، به گونه‌ای که بتواند به خوبی پاسخگوی نیازمندی‌های فعالین این حوزه باشد، نیاز به فرهنگ سازی و آشنا ساختن فعالین صنعت ساخت و ساز کشور با آن دارد. به منظور توسعه‌ی فرهنگ استفاده از این فناوری، تیم توسعه دهنده‌ی کتابخانه‌ی ملی اشیاء BIM اقدام به برگزاری وبینارهای آشناسازی فعالین صنعت و طرح‌های تشویقی معرفی تکنولوژی‌های دیجیتال نوین، مانند طرح AR رایگان از محصولات، در گذشته نموده است و ارائه‌ی سمینارها، وبینارها، و طرح‌های جدید را نیز در برنامه خود دارد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا