فناوری های نوین

هلی کوپتر مریخی ناسا برای همیشه زمین گیر شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این هلی کوپتر ابتدا قرار بود یک ماه روی مریخ فعالیت کند و فقط ۵ پرواز انجام دهد اما در نهایت ۷۲ پرواز انجام داد و اکنون به دلیل آسیب دیدن پروانه ها در آخرین پروازش زمین گیر شده است.

نبوغ در آوریل ۲۰۲۱ میلادی در دل کاوشگر استقامت به مریخ سفر و در آسمان سیاره پرواز کرد. هلی کوپتر ناسا نخستین ابزاری بود که در یک سیاره دیگر پرواز می کرد. هدف اصلی این برنامه بسیار ساده بود. قرار بود نبوغ امکان ساخت هلی کوپتری که بتواند در شرایط مریخ پرواز کند را نشان دهد اما ابزار کوچک ناسا بیش از هزار روز مریخی فعال ماند و در ۴۸ منطقه هوایی مختلف پرواز کرد.

به گفته ناسا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی پایان فعالیت نبوغ روی مریخ بوده است. در پروازی که قبل از این تاریخ انجام شد، ابزار به طور اضطراری فرود آمد و مکان یابی آن ممکن نبود. تیم کنترل به نبوغ دستور داد از روی زمین بلند شود و دوباره پرواز کند. این پرواز در ارتفاع ۱۲ متری انجام شد. متاسفانه ارتباط با لندر استقامت نیز از بین رفت و نبوغ با شدت فرود آمد. دلایل این رویداد همچنان تحت بررسی است اما تصاویری که استقامت به زمین فرستاده، حاکی از آن است که تیغه های پروانه هلی کوپتر آسیب دیده اند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا