فناوری های نوین

باید کشور را به یک کارگاه بزرگ دانش بنیان تبدیل کرد



به گزارش خبرنگار مهر، عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مراسم افتتاحیه نخستین دوره نمایشگاه آبادیران، گفت: یکی از نقاط هدف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) محرومیت‌زدایی است. نقاط محروم در اثر بی توجهی به ظرفیت‌ها و نیروی انسانی مستعد در این مناطق شکل گرفته است و ما به عنوان یکی از نهادهای فعال در بحث محرومیت‌زدایی در سال‌های اخیر همواره این دغدغه را داشته‌ایم.

وی‌افزود: اکنون با سالی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم حتی یک مورد سرمایه‌گذاری در مناطق غیرمحروم نداریم و بنیاد برکت و بنیاد احسان و بنیاد ۱۵ خرداد و مؤسسه دانش بنیان برکت هم تمرکزشان بر این مناطق است.

نوروزی ادامه داد: برای فعالیت‌های دانش بنیان، جغرافیا و نیروی انسانی مستعدی در مناطق محروم داریم که فقط نیاز به کمک دارند و وجهه همت ستاد اجرایی در سال‌های اخیر حمایت از نخبگان در این مناطق بوده است که با یاری خداوند بهترین نتایج را دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: نگاه ما به مسائل نقطه‌ای نیست بلکه شبکه ای است تا جمعیت زیادی از مردم مناطق محروم را درگیر کند. مثلاً در زمینه توسعه کشت دیم امکاناتی را فراهم کردیم و با به کارگیری جوانان خوش‌فکر و کسانی که دارای خلاقیت هستند اول در شش استان یک و نیم میلیون هکتار کار را شروع کردیم و سپس در ۱۴ استان کار به سامان رسید و سپس به ۲۱ استان رسیدیم.

نوروری گفت: با این فعالیت دانش بنیانی هم دستاوردهای اقتصادی برای ۲۵۰ هزار کشاورز در سراسر کشور حاصل شد و هم ۱۰ هزار جوان نخبه پای کار آمدند.

وی افزود: از این دستاورد بزرگ که بگذریم دو جریان در کشور است که پیشروتر از بقیه به صورت شبکه‌ای در کارآفرینی و اشتغال فعال هستند که کمیته امداد و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) هستند. البته نمی‌توان از فعالیت سایر نهادها از جمله بنیاد مستضعفان که مأموریت‌های اصلی دیگری دارند هم در این حوزه چشم پوشید.

نوروزی تصریح کرد: اگر سال گذشته یک میلیون شغل ایجاد شد ۷۰۰ هزار شغل در درجه اول توسط ستاد اجرایی و کمیته امداد بود. اگر این امکان را فراهم کنیم که کشور را به یک کارگاه بزرگ تبدیل کنیم و منابع تحت اختیار خود را هدفمند به این سمت ببریم، اطمینان می‌دهم توفیقات بسیار خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: ستاد اجرایی بیش از هزار تسهیل‌گر برای همین فعالیت‌های دانش بنیان و طرح‌های خرد کارآفرینی مبتنی بر نوآوری در سراسر کشور دارد و معتقدم می‌توان اینها را به شدت توسعه داد و اگر در تأمین منابع خوب عمل کنیم می‌توانیم نیازهای کشورهای همسایه را هم تأمین کنیم.

وی خطاب به آقامحمدی که در این مراسم حضور داشت گفت: در دو هزار و ۲۰ محله محروم تحت هدایت شما کار می‌کنیم و برنامه شما این بود که این محله‌ها را بیشتر کنیم و به ۴ هزار و ۴۰ نقطه برسانیم. باید جوانان مستعد و نخبه را شناسایی و برای آنها فایل جداگانه‌ای باز کنیم تا از تحصیل محروم نشوند و شرایطی را فراهم کنیم که از این افراد که از دل سختی‌ها جوشیده‌اند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند بهره‌مند باشیم زیرا هیج طوفانی نمی‌تواند آن‌ها را از ریشه دربیاورد.

نوروزی همچنین بیان کرد: امیدوارم سال آینده در دومین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا گزارش امیدبخشی از توانایی جوانان ایرانی ارائه بدهیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا