اخبار سایت

پیامدهای منفی استفاده از فیس‌بوک




اگرچه فیس‌بوک ابتدا به عنوان راهی برای حفظ ارتباط با دیگران شروع به کار کرد؛ اما اکنون از این پلتفرم برای ردیابی هر اتفاقی که در داخل و خارج از حلقه اجتماعی رخ می‌دهد، مطلع شدن از اخبار و خرید محصولات استفاده می‌شود.

در این گزارش برخی از دلایلی که چرا باید به طور جدی استفاده از فیس‌بوک را متوقف کرد، معرفی شده اند:

داده‌های زیادی را از شما جمع آوری می‌کند

 همه می‌دانند که فیس‌بوک داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند و رسوایی‌های بی‌شماری درباره نحوه انجام این کار و استفاده از آن وجود دارد. این رسوایی‌ها در سال‌های اخیر بسیار در اخبار شنیده شده‌اند، اما عادی‌سازی این روش جمع‌آوری داده‌ها بسیار خطرناک است. 

محتوای منفی

یکی دیگر از موضوعات بسیار آشنا هنگام صحبت از فیس‌بوک، خطر بالقوه الگوریتم‌های آن است. این الگوریتم‌های یادگیری ماشینی از داده‌های شما از جمله هویت شما، چیز‌هایی که دوست دارید، چیزی که می‌خرید، کسانی را که می‌شناسید و بسیاری دیگر استفاده می‌کنند، تا تصمیم بگیرند چه چیز‌هایی را برای شما نمایش دهند و در واقع این گونه فعالیت‌ها مشکلاتی اخلاقی را به همراه دارند.

تاثیر بر سلامت

مطالعات زیادی در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سطوح اضطراب و افسردگی وجود دارد؛ در همین راستا، فیس‌بوک محتوایی را به شما نشان می‌دهد که از زندگی ایده‌آل، زندگی اسراف‌آمیز ثروتمندان، زندگی جعلی تولیدکنندگان محتوا و تلاش بسیاری از افراد برای تقلید از آن‌ها حرف می‌زنند و این باعث می‌شود که شما احساس کنید به آنچه که می خواهید نرسیده اید و آن طور که می‌خواهید زندگی نمی‌کنید و چون به سطح مناسبی از موفقیت دست نیافته اید، احساس حقارت، شرمندگی، استرس، اضطراب و افسردگی خواهید کرد و بنابراین چرخیدن زیاد در فیس‌بوک سلامت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اختلالات خواب

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند مشکلات سلامت روانی را تشدید کند و بر همه انواع افراد تأثیر بگذارد، اختلال خواب است. فیس‌بوک همیشه وجود دارد و گاهی اوقات خاموش کردن آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. نظرسنجی انجام شده توسط آکادمی آمریکا نشان داد که ۹۳ درصد از شرکت کنندگان از مشکل کمبود خواب به دلیل ماندن در شبکه‌های اجتماعی تا پاسی از شب رنج می‌برند. برای جوانان، این می‌تواند به رشد و توسعه مغز آن‌ها آسیب بزند و برای بزرگسالان، این می‌تواند بر تمرکز، انگیزه و قدرت بدنی آن‌ها برای عملکرد روزانه تأثیر بگذارد.

اتلاف وقت

هیچ کس نمی‌خواهد که به او گفته شود روشی که برای گذراندن وقت خود انتخاب کرده، اتلاف وقت است، به خصوص وقتی به رسانه‌های اجتماعی به عنوان نوعی سرگرمی نگاه می‌کنیم. بالاخره هرکسی آزاد است که از وقت خود به روش خود لذت ببرد، اما آیا فیس‌بوک واقعا سرگرم کننده است؟ آیا شما را خوشحال می‌کند و تأثیر مثبتی در زندگی شما دارد؟ آیا رفتن به سر کار هر روز آسان‌تر یا دشوارتر می‌شود؟ اگر مزایایی را که باید به شما ندهد و شما را از دنبال کردن سرگرمی‌های دیگر باز دارد، مطمئناً استفاده از فیس‌بوک زیر سوال می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا