اخبار سایت

ابداع یک ابزار هوش مصنوعی که می‌تواند زمان مرگ افراد را پیش‌بینی کند



این مطالعه جدید نشان داده است که می‌توان با استفاده از زبان یادگیری ماشین، پیش‌بینی دقیقی درباره زمان مرگ یک فرد انجام داد.

محققان در دانشگاه‌های کپنهاگ دانمارک و نورث ایسترن آمریکا برای این مطالعه داده‌های روزانه یک دهه از زندگی بیش از ۶ میلیون نفر از ساکنان دانمارک را در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ جمع‌آوری کردند.

این مجموعه شامل تاریخچه سلامت فرد، حقوق، ساعات کار، محل سکونت و موارد دیگر زندگی آنها بود. سپس این داده‌ها به یک مدل یادگیری عمیق زبان ماشین با نام «لایف‌تو‌وک» (Life2vec) داده شد تا توالی دقیق رویدادهای زندگی یک فرد بر اساس آن داده‌‌ها ایجاد شود.

برای آزمایش این مدل، محققان با توجه به داده‌های موجود از خود پرسیدند که آیا می‌توانند پیش‌بینی کنند که فردی در چهار سال پس از سال ۲۰۱۶ زنده می‌ماند یا نه. محققان پاسخ را می‌دانستند، اما الگوریتم نمی‌دانست.

سون لمان، استاد دانشگاه فنی دانمارک و سرپرست این مطالعه، در این باره می‌گوید: «برای آزمایش اینکه این مدل ماشینی چقدر خوب است، گروهی متشکل از ۱۰۰ هزار نفر را انتخاب کردیم که نیمی از آنها زنده می‌ماندند و نیمی دیگر می‌مردند».

آنها افرادی را انتخاب کردند که بین ۳۰ تا ۵۵ سال عمر داشتند؛ مقطعی که پیش‌بینی مرگ و میر دشوارتر است. نتایج نشان داد که «لایف‌تو‌وک» در حدود ۷۸ درصد مواقع درست حدس زده بود.

تجزیه و تحلیل داده‌ها همچنین این نکته را تایید کرد که افراد با درآمد بالا یا کسانی که سمت‌های مدیریتی داشتند، با احتمال بیشتری زنده می‌مانند. همچنین مردان، کارگران ماهر و یا افرادی که مبتلا به اختلال سلامت روان تشخیص داده شده بودند بیشتر در معرض مرگ قرار دارند.

نویسندگان مطالعه می‌گویند که این مدل حدود ۱۱ درصد از «بهترین فناوری‌های روز» بهتر عمل کرده است.

محققان همچنین از این مدل برای پیش‌بینی جزئیات ذهنی‌تر انسان، مانند ویژگی‌های شخصیتی که معمولاً از طریق پرسشنامه جمع‌آوری می‌شوند، استفاده کردند و مدل ابداعی نشان داد که قادر است تعدادی از ویژگی‌های شخصیتی انسان (از عزت نفس تا اجتماعی بودن) را پیش‌بینی کند.

دکتر لمان می‌گوید که این مدل در وضعیت فعلی خود آماده انجام هیچ «وظیفه‌ای در دنیای واقعی» نیست، اما به لحاظ تئوری «ما می‌توانیم هر نوع پیش‌بینی را انجام دهیم.»

او اضافه کرد این مدل هوش مصنوعی ممکن است «شوم و دیوانه‌کننده» به نظر برسد، اما در واقع چیزی است که روی آن کار زیادی شده است به‌ویژه توسط شرکت‌های بیمه.

دکتر آرتور کاپلان، رئیس بخش اخلاق پزشکی در دانشگاه نیویورک، می‌گوید موافق است که شرکت‌های بیمه مشتاق خواهند بود تا بتوانند زمانی مدل‌های تجاری‌تر چنین ابزارهایی را به خدمت بگیرند و از مشتریان جلو بزنند.

او در توضیح این مطلب گفت: «وجود چنین مدل‌هایی فروش بیمه به افراد را سخت‌تر می‌کند. در واقع اگر همه دقیقاً بدانند که خطرات چه هستند، آنگاه شما دیگر نمی‌توانید بیمه در برابر ریسک را اجرا کنید.»

نتایج تحقیق پژوهشگران در حالی منتشر شده است که گوگل نیز وارد این عرصه شده و روی یک فناوری هوش مصنوعی کار می‌کند که می‌تواند مرگ فرد را با تجزیه و تحلیل سوابق سلامت او پیش‌بینی کند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Nature Computational Science» منتشر شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا