فناوری اطلاعات

آمادگی مجلس برای رفع موانع ساختاری زیست بوم فناوری



به گزارش خبرنگار مهر، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز در رویداد شکوفا که در محل صندوق نواوری و شکوفایی برگزار شد گفت: فناوری و نوآوری پیشران جوامع در آینده هستند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال موضوع تحول را مطالبه کردند و تاکید داشتند که در نظام حکمرانی طراحی‌های لازم برای تحول صورت بگیرد.

نگاهداری با بیان اینکه دو رکن اصلی تحول از نگاه مقام معظم رهبری پیشرفت و عدالت است، گفت: پیشرفت از کارآمدی حاصل می‌شود و حضور بانوان در مدیریت کشور می‌تواند یک رویکرد نوآورانه برای تحول باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رهبری تاکید کردند سهم مدیریتی زنان باید تقویت شود، گفت: باید تمامی حقوق زنان که در اصل ۲۱ قانون اساسی آمده احقاق شود.

وی با بیان اینکه تحولات فناوری و نوآوری پیشران همه تحولات جامعه در عرصه‌های مختلف است، گفت: فناوری‌های نوظهور مرزها را جابجا کرده؛ رابطه مردم با حاکمیت عوض شده و قدرتهای سیاسی در حال جابجا شدن است؛ حتی ترکیب‌های جنسیتی نیز در حال تغییر است.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، جامعه زنان ایرانی از نظر تحصیلات پیشتاز هستند و نیمی از دانشجویان کشور بانوان هستند.

نگاهداری خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۱ سهم زنان در ثبت اختراع ۱۷ درصد و سهم کارآفرینان ۱۰ تا ۱۵ درصد است درحالی که ۵۰ درصد جمعیت کره زمین زنان هستند.

وی گفت: در سال‌های گذشته، بانوان ایرانی در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور ۷۰۰ مدیرعامل زن در شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند و نزدیک به ۱۰ هزار نفر نیز عضو هیئت مدیره شرکتهای دانش بنیان هستند.

نگاهداری با بیان اینکه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور موانعی ساختاری دارد، گفت: آمادگی داریم هرگونه سیاستگذاری قوانین مورد نیاز این حوزه را تغییر دهیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: دنیای امروز دنیای تعارض منافع‌ها در سطوح ملی، جغرافیایی، قومی، بخشی، سازمانی و.. است که آفت سیاستگذاری ها است. این تعارض‌ها در حوزه زنان مضاعف است. این تعارض‌ها پیچیدگی‌های سیاستگذاری را در حوزه زنان افزایش داده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا