فناوری های نوین

کاوشگر ناسا از هلی کوپتر مریخی عکس گرفت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، نبوغ، هلی کوپتر ۱.۸ کیلوگرمی ناسا که همراه کاوشگر استقامت به مریخ سفر کرده بود در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی به دلیل فرود سخت، زمین گیر شد. مشاهدات جدید کاوشگر استقامت نشاندهنده میزان سختی فرود این ابزار و دلیل از کارافتادن آن است.

کارشناسان هم اکنون می دانند طی فرود ۱۸ ژانویه حداقل نوک یکی از ۴ تیغه هلی کوپتر شکسته زیرا سلفی هلی کوپتر که اندک زمانی بعد از فرود ارسال شد، این امر را به طور واضح نشان داد.

به گفته اعضای تیم پروژه، این خسارت به تنهایی برای پایان دادن به عملیات های پرواز نبوغ روی مریخ کافی بود. هلی کوپترها باید به طور کامل متوازن باشند تا بتوانند پرواز را حفظ کنند و از بین رفتن بخشی از روتور نبوغ تعادل آن را بهم می زند.

اما به نظر می رسد پهپاد ناسا چیزی فراتر از آن را از دست داده است. تصاویر جدید کاوشگر استقامت که با دوربینSuperCam گرفته شده، حاکی از آن است که حداقل یکی از ۴ تیغه پروانه نبوغ به طور کامل از بین رفته است.

نبوغ و کاوشگر استقامت، در فوریه ۲۰۲۱ میلادی روی دهانه Jezero مریخ فرود آمدند. این هلی کوپتر از دل کاوشگر بیرون آن و نخستین ماموریت خود یعنی یک پرواز ۵ دقیقه ای را انجام داد. هلی کوپتر مریخی ناسا پس از انجام موفقیت آمیز این عملیات، ماموریت خود را امتداد داد و طی آن به عنوان پیشاهنگی برای ماموریت های جستجوی حیات و جمع آوری نمونه استقامت فعالیت کرد.

این هلی کوپتر ۶۷ پرواز عملیاتی بر فراز مریخ انجام داد که از سوی آزمایشگاه JPLناسا در جنوب کالیفرنیا هدایت می شد.

آخرین پرواز آن برفراز یک منطقه شنی بود که هیچ صخره یا ویژگی برجسته دیگری که هلی کوپتر از آنها برای ناوبری استفاده می کند، در آن وجود نداشت. نبوغ نتوانست درست فرود بیاید و تیغه های پروانه آن که با سرعت می چرخیدند با زمین برخورد کردند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا