اخبار سایت

آیا سیگار کشیدن شما را لاغر نگه می‌دارد؟



یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کپنهاگ انجام شده است، این افسانه که سیگار به شما کمک می‌کند وزن خود را کم کنید، رد کرده است.

این مطالعه که یک میلیون و نیم فرد سیگاری در اروپا را مورد بررسی قرار داده، نشان می‌دهد که کشیدن سیگار در واقع باعث افزایش چربی شکم می‌شود.

وقتی افراد سیگار را ترک می‌کنند، بدنشان با سرعت کمتری نسبت به قبل کالری می‌سوزاند و باعث افزایش وزن می‌شود. این باعث شده است که سیگاری‌ها به این باور برسند که ادامه این عادت خطرناک، آنها را لاغر نگه می‌دارد.

براساس این مطالعات، محققان به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن چربی احشایی را افزایش می‌دهد.

چربی احشایی نوعی چربی است که در اعماق دیواره‌های شکم فرد قرار دارد و اندام‌های شما را احاطه کرده است. افزایش بیش از حد چربی شکم، می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد و موجب بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی و زوال عقل شود.

محققان در این مطالعه ۱.۲ میلیون از افرادی که تازه شروع به کشیدن سیگار کرده بودند و همچنین۴۵۰ هزار فرد سیگاری که سالیان سال سیگار می‌کشیدند را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در ادامه، توزیع چربی در بدن بیش از ۶۰۰ هزار نفر را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها برای این که بدانند افزایش چربی شکم افراد به طور مستقیم با سیگار کشیدن مرتبط است یا نه، عواملی مانند مصرف الکل، وضعیت اجتماعی و شرایط اقتصادی افراد را نیز در نظر گرفتند.

دکتر ژرمن کاراسکیلا، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید که یافته‌های آن‌ها، «این تصور ساده‌گرایانه» که سیگار کشیدن افراد را لاغر نگه می‌دارد، کاملا رد می‌کند.

او همچنین در ادامه افزود که سیگار کشیدن علاوه بر این‌که با بروز برخی از بیماری‌ها ارتباط دارد می‌تواند منجر به افزایش چربی شکم شود.

کاراسکیلا با تاکید بر اینکه سیگار کشیدن برای سلامت افراد مضر است، گفت: «ترک سیگار علاوه بر تغییرات در توزیع چربی بدن، مزایای سلامتی بیشماری برای افراد دارد.»

او همچنین در ادامه خاطرنشان کرد که این یافته‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای افرادی باشد که به دلیل واهمه از اضافه وزن کشیدن سیگار را ترک نکرده‌‌اند.

این محقق همچنین تاکید کرد که افزایش چربی‌های شکم یک عامل خطر برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و شرایط متابولیک است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا