فناوری های نوین

رونمایی از سامانه بررسی اختراعات در دانشگاه تهران



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران به عنوان بخشی از سیستم نوآوری و فناوری دانشگاه، چندین هدف کلیدی شامل حفاظت از دارایی‌های فکری دانشگاه، مدیریت IP و تجاری‌سازی، ارتقای دانش و آگاهی مالکیت فکری، پشتیبانی پژوهشی، توسعه نوآوری، شبکه‌سازی نوآوری و در نهایت توسعه سیاست و حمایت از تجاری‌سازی فناوری را انجام می‌دهد. سامانه بررسی اختراعات (سبا) به عنوان بخشی از این زیست‌بوم تلاش می‌کند فرآیند ارزیابی، نظارت و ثبت دارایی‌های فکری دانشگاه را تسریع کند.

سامانه بررسی اختراعات (سبا) در مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران با هدف ایجاد شفافیت، سهولت و تسریع در امور مالکیت فکری به عنوان رکن مهم نظام ملی نوآوری کشور اقدام به سامانه سپاری فرآیندهای بررسی اختراعات می‌کند.

این سامانه تمامی مراحل بررسی و ارزیابی اختراع، اعم از ثبت‌نام، ارسال اطلاعات، پرداخت هزینه‌ها، رهگیری درخواست‌ها و فرآیند ارزیابی اختراعات را به صورت الکترونیکی، کارتابل محور و از طریق سامانه ارائه می‌نماید.

برای استفاده از امکان ارسال اینترنتی اختراعات، مخترعان باید در سامانه مربوط ثبت‌نام کنند تا بتوانند مشخصات اختراع خود را در قالب کاربرگ ارسال و در بازدیدهای بعدی وضعیت آن را مشاهده و رهگیری نمایند یا نسبت به رفع نواقص اعلام شده‌ی کاربرگ‌های ارسالی خود اقدام کنند. تمامی رویدادهای مرتبط با بررسی اختراعات، به صورت خودکار با پست الکترونیک و پیامک برای مخترعان، کارشناسان مرکز مالکیت فکری و ارزیابان دانشگاه ارسال شده تا در کمترین زمان ممکن نسبت به انجام وظایف محوله اقدام شود.
مهمترین ویژگی‌های سامانه بررسی اختراعات شامل شفاف‌سازی و دستیابی سریع مدیران، ارزیابان و متقاضیان به اطلاعات و انجام امور محوله، انجام فرآیند ارزیابی و تسریع در پاسخگویی به تقاضای ارزیابی اظهارنامه‌های ثبت اختراع، امکان تعریف و استفاده از ارزیابان مدعو، رهگیری وضعیت بررسی اختراع توسط مخترعان و ارجاع اختراع به چندین ارزیاب و انجام ارزیابی با ساختار کاملاً استاندارد ارزیابی اختراعات است.

پرداخت الکترونیکی هزینه‌های ارزیابی اختراع (مربوط به شخص حقیقی و حقوقی) بر اساس تعداد ادعاها مطابق با آئین‌نامه مربوط، ارجاع اختراعات ناقص به مخترع جهت تکمیل موارد اعلامی و ارسال مجدد به مرکز مالکیت فکری، پیگیری ارزیابی از سوی کارشناسان مرکز مالکیت فکری و حذف یا تغییر ارزیاب تعیین شده، وجود سامانه مدیریت پیام‌ها جهت برقراری ارتباط بین کارشناسان مرکز مالکیت فکری و ارزیابان، ارسال مجدد تقاضای بررسی اختراع به ارزیاب یا ارزیابان جدید و دریافت نتیجه ارزیابی آنان، شفاف‎سازی امور شامل مستندات، تائیدیه‌ها، ارزیابی‌ها، گزارشات، مسائل مالی، سوابق مربوطه و …، ارزیابی عملکرد کاربران، راهبران و ارزیابان سامانه، مدیریت آسان مطالبات و پرداخت‌های ارزیابان، مدیریت پیام و امکان ایجاد گفتگوهای اختصاصی بین متقاضیان اختراع و راهبران سامانه و پاسخ به سوالات متقاضیان ثبت اختراع، وجود موتور گزارش‎ساز گرافیکی و متنی با قابلیت ایجاد هر نوع گزارش گرافیکی، متنی و مدیریتی دلخواه و قابلیت برقراری ارتباط با دیگر سامانه‌های دانشگاه تهران از دیگر ویژگی‌های سامانه بررسی اختراعات (سبا) است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا