دانش و علم

فرآیند شناسایی نخبگان «هوشمند» می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جمعی از دانش‌آموزان برگزیده المپیادهای ملی و جهانی در نشستی صمیمانه با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

روح الله دهقانی در این جمع با بیان این‌که مفهوم و هدف اصلی نخبگی، نقش آفرینی استعدادها برای تعالی جامعه است، ادامه داد: اینکه استعدادهای برتر و دانش‌اموزان برجسته المپیادی ما، به مفهوم نخبگی و کارگرد آن دقت و توجه دارند، اتفاق خوبی است و معتقدم جامعه بار دیگر به تعریف نخبگی نگاهی داشته باشیم و این تعریف، باید هم‌راستا با اقتضائات و شرایط جامعه و در تناسب با آن باشد.

دهقانی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، تعریفی روشن و دقیق از مفهوم نخبگی ارائه داده‌اند و بر اساس فرمایش ایشان، فرد نخبه آن استعداد برتری است که با تلاش و کوشش و همت و مدد الهی برای اعتلا و ارتقای جامعه‌اش نقش آفرینی می‌کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این‌که تلاش مستمر، توجه به نیاز جامعه و در نهایت تأثیرگذاری مثبت از بارزه‌های مهم نخبگی است، عنوان کرد: وقتی درباره تأثیرگذاری حرف می زنیم به این معنا نیست که هیچ حرفی را شنوا نباشیم و تأثیر نپذیریم چرا که تأثیرگذاری مبتنی بر فرد محوری نیست و مستعد در این مسیر، نباید صرفاً قائل به فکر، باور و تجربیات خود باشد بلکه، فرد مستعد باید ضمن دریافت و آموختن از محیط پیرامونی، بتواند در محیط اطراف، شهر و کشورش نقش آفرینی پررنگ‌تری برای رشد خود و پیرامون داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که نخبه متناسب با جامعه‌ای که در آن زیست می‌کند تعریف می‌شود و وجود یک نخبه مبتنی و متکی به جامعه‌اش است، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که نخبگان، همان افراد مستعد هستند. نخبگان صفاتی دارند که این صفات نسبت به جامعه پررنگ‌تر است. از جمله این صفات، هوش، تلاش مردم‌دوستی مهربانی عطوفت و کمک به دیگران است و افرادی که به وطن و مردمشان و تأثیرگذاری برای حل مشکلی از مردم علاقه دارند، در تعریف نخبگی قرار می‌گیرند.کسانی در تاریخ مانده اند که زندگی‌هایشان را به نحوی گذرانده اند اما اثر ارزشمند آنها در جامعه ماندگار شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های بروز نقش و تأثیرگذاری فرد مستعد در جامعه عنوان کرد: باید فضا به گونه‌ای مساعد شود که وقتی یک نخبه به میدان آمده و اعلام می‌کند که می‌خواهد تأثیرگذار باشد و کار کند، همه چیز آماده باشد تا فضای لازم برای نقش آفرینی را به این فرد بدهد. این وظیفه حاکمیت است باید حاکمیت فضا و بستر لازم را به او بدهد.

دهقانی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حل نیازهای جامعه توسط استعدادهای برتر بر مبنای کارایی و اثرگذاری آنان به عنوان یک اولویت راهبردی بنیاد ملی نخبگان گفت: جمعی که در این همایش حضور دارند، بخشی از برترین استعدادهای برتر کشور هستند و تمام توانمان را می‌گذاریم تا از تمام ظرفیت‌های این عزیزان برای تأثیرگذاری در جامعه بهره برده شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا