فناوری اطلاعات

ممنوعیت درخواست استعلام اراضی خارج از بستر پنجره واحد مدیریت زمین



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی، در خصوص اخرین تحولات صدور گواهی، استعلام و مجوزهای حوزه زمین اظهار داشت: از این پس، پذیرش هرگونه درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع است و این خدمت به صورت الکترونیکی و صرفاً توسط سامانه زمین ارائه می‌شود.

صدور گواهی مستثنیات توسط سامانه زمین

وی، جزئیات بیشتر خدمت صدور گواهی مستثنیات را چنین تشریح کرد: اراضی مستثنیات به آن بخش از اراضی کشور اطلاق می‌شود که دارای مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و مستثنی از قانون ملی شدن هستند و برآورد می‌شود حدود ۸۵ درصد از اراضی کشور را اراضی ملی تشکیل می‌دهند.

مباشری افزود: نخستین گام در حفاظت اراضی ملی و جلوگیری از اتلاف و تغییر کاربری، تشخیص و تفکیک آنها از اراضی مستثنیات است که این مهم از طریق پاسخ به استعلام اراضی یا صدور گواهی مستثنیات صورت می‌گیرد. از این منظر می‌توان گفت، گواهی یاد شده، یکی از پایه‌ای‌ترین استعلام‌های حوزه اراضی به شمار می‌رود که در اغلب خدمات قابل ارائه در اراضی کشاورزی و اراضی ملی مورد نیاز است. این خدمت پیش از این توسط ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و به وسیله مراجعه حضوری متقاضی به دفاتر پیشخوان ارائه می‌شد، اما از این پس تنها مرجع ثبت این درخواست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که این امر نیز به صورت کاملاً الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان و بصورت رایگان از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می‌پذیرد.

ارائه خدمت از طریق دفاتر پیشخوان

مباشری در خصوص ایجاد تمهیداتی برای آن دسته از متقاضیان مردمی با شرایطی نظیر سالمندان، معلولین، کم‌سواد یا بیسواد که منجر به عدم توانمندی آنها در ثبت الکترونیکی درخواست‌ها می‌شود، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت منعقد شده، اقدامات فنی جهت برقراری اتصال دفاتر مذکور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت گرفته و بهره‌برداری از این امکان، هم اکنون در دفاتر پیشخوان خدمات دولت با پرداخت کارمزد مصوب نهادهای تنظیم‌گر این دفاتر برای انجام اموری نظیر تایپ و ورود اطلاعات، اسکن مدارک و نظایر آن امکان‌پذیر است.

مدارک مورد نیاز

متقاضیان برای استفاده از خدمت الکترونیکی استعلام اراضی، نیازمند بارگذاری مدارکی از جمله مختصات نقاط (پولیگون) زمین مورد استعلام، نامه مرجع استعلام کننده، نوع سند، شماره پلاک اصلی، آدرس محلی زمین و اسکن نقشه زمین هستند. این خدمت پیش از این به طور آزمایشی در استان‌های کرمانشاه و گلستان به بهره‌برداری رسیده بود و به‌تازگی نیز به سراسر کشور تعمیم داده شده است.

گفتنی است، صدور گواهی مستثنیات تنها یکی از خدمات و استعلامات پرکاربردی است که توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ارائه می‌شود و خدماتی همچون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و صنعتی، تعیین نوعیت اراضی، تعیین حدود اراضی روستایی و صدور مجوز تأسیس و توسعه شهرک‌های صنعتی غیر دولتی نیز در این سامانه ارائه می‌شود. مطابق قانون، تمام خدمات یاد شده باید، صرفاً از طریق پنجره واحد ارائه شود و حسب ابلاغ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به کلیه ادارات تابعه در استان‌های کشور اقدامات خارج از این سامانه متوقف گردیده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا