فناوری های نوین

ساخت «بینی الکترونیک» برای شناسایی ضایعات مواد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حمیدرضا احمدی در توضیح محصولات تولیدی این شرکت گفت: محصولی که بر روی آن دانش‌بنیان شده‌ایم، بینی الکترونیک است. این دستگاه در مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهی و دانشگاهی کاربرد دارد و برای شناسایی ضایعه‌ها و به دست آوردن الگویی برای تشخیص مواد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این محصول می‌تواند در کنترل کیفی استفاده شود و برای مثال کیفیت ماده‌ای مانند چای در انبار را با تغییر رایحه تشخیص دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما دستگاه‌های مختلفی از ساده تا های‌تک می‌سازیم که هنوز مراحل دانش‌بنیانی تعدادی از آنها را شروع نکردیم. مهمترین دستگاهی که در شرکت ساختیم و فروش آن را برای تکمیل شدن و انجام قالب‌سازی‌های آن متوقف کردیم، دستگاه «تست کشش و فشار یونیورسال» است که قیمت نمونه‌های خارجی آن حدود ۲۵ هزار یورو در برندهای معتبر است که معادل یک میلیارد تومان به بالاست. حال ما دستگاهی ساخته‌ایم که حد فاصل محصول خارجی و ایرانی را از نظر کیفی پر می‌کند.

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم شرکت گفت: در زمان‌های مختلف، تعداد نیروهای ما متفاوت است، مثلا گاهی پنج نفر نیروی مستقیم و در حال حاضر نیز چهار نفر در شرکت کار می‌کنند. به شکل پاره‌وقت نیز دو نفر مشغول به کار هستند و در مجموع شش نفر به شکل مستقیم کار انجام می‌دهند. اشتغال‌زایی غیرمستقیم نیز به طور کامل قابل محاسبه نیست، اما به علت اینکه در بیشتر موارد دستگاه‌های ما برون سپاری دارند، حداقل شش نفر درگیر می‌شوند.

احمدی در پایان درخصوص استفاده از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای نمونه‌سازی گرفتیم که بازپرداخت آن به اتمام رسیده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا