اخبار سایت

ايتنا – باید دوباره ماسک بزنیم؟‌




دکتر دیوید داودی، متخصص همه‌گیر‌شناسی بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ به سیاتل‌تایمز گفت: «[شیوع کووید] تا حدی رو‌به‌افزایش است اما طوری نیست که بخواهیم بابت آن زنگ خطر را به صدا دربیاوریم.» هرچند بسیاری کارشناسان بهداشت مانند دکتر داودی معتقدند که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، بعضی‌ها در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در حالی‌ که بسیاری از مردم استفاده از ماسک را کنار گذاشته‌اند، دکتر پیتر چین هونگ، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، به لس‌آنجلس تایمز هشدار داد که کنار گذاشتن ماسک به‌طور دائمی به افزایش خطر ابتلا به این ویروس منجر می‌شود و توضیح داد: «اکنون که در سراسر کشور موارد ابتلا به کووید روبه‌افزایش است، شاید بهتر باشد هنگام استفاده از حمل‌ونقل عمومی و در فرودگاه‌ها ماسک بزنیم.»

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، تعداد موارد بستری‌ به دلیل کووید در بیمارستان در طول سه هفته گذشته، حدود ۱۲ درصد افزایش یافته اما ارقام گزارش‌شده در مقایسه با اوج همه‌گیری نسبتا پایین است. تعداد پذیرش‌های بیمارستانی کووید‌ــ۱۹ در هفته منتهی به ۲۹ ژوییه، ۹ هزار و ۵۶ نفر بود. این رقم از اوج‌های گذشته مانند هفته‌ای ۴۴ هزار پذیرش بیمارستانی در اوایل ژانویه یا زمان اوج اومیکرون در ژانویه ۲۰۲۲ که در آن ۱۵۰ هزار پذیرش انجام شد، بسیار کمتر است.  

به احتمال زیاد به دلیل جمع‌آوری نکردن مداوم داده‌ها در سطح ملی، این اعداد تعداد واقعی افراد مبتلا به کووید نیست. از آنجا که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در ماه آوریل اعلام کرد که کووید دیگر وضعیت اضطراری ملی نیست، بیشتر مقام‌های فدرال نظارت بیش‌ازحد و ردیابی داده‌ها را کاهش داده‌اند، بنابراین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)  و بسیاری از ایالت‌ها از ماه مه تعداد نتایج آزمایش مثبت را ردیابی نکرده‌اند.

بسیاری کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند که مردم باید هوشیار باشند.

دکتر سارا کودی، مدیر بهداشت عمومی و بازرس بهداشت شهرستان سانتا کلارا، به لس‌آنجلس تایمز گفت: «با اینکه وضعیت اضطراری اعلام‌شده به پایان رسیده، انتشار کووید هنوز ادامه داردــ و احتمالا تا مدت‌ها همین‌طور خواهد ماند. بنابراین اگر واقعا نمی‌خواهید بیمار شوید، در محیط‌های بسته با ماسک زدن از خودتان مراقبت کنید اما در این مرحله، این یک تصمیم شخصی است.»

دکتر کودی گفت که ماسک زدن حتی اگر فقط در محیط‌های پرخطر باشد بهتر از نزدن آن است، «چون هرقدر تعداد افراد کنار هم بیشتر باشد، احتمال اینکه یکی از آن افراد آلوده باشد و کووید را به دیگران منتقل کند، بیشتر می‌شود».

کارشناسان بهداشت همچنین از مردم خواستند به کسانی که ماسک می‌زنند احترام بگذارند؛ به‌ویژه زمانی که دلایلشان را برای این کار نمی‌دانند. در لس‌آنجلس، وزارت بهداشت مردم را تشویق کرد که هنگام تصمیم‌گیری در مورد زدن یا نزدن ماسک، «احتمال خطر برای خانواده یا دوستان نزدیکی را که با آن‌ها وقت می‌گذرانند و ماهیت رویداد یا مکان» را در نظر بگیرند.

اگر واکسن‌هایتان را به‌تازگی تجدید کرده‌اید، احتمال ابتلای شما به ویروس کرونا کمتر است، اما آن‌هایی که از زمان اوج اومیکرون در سپتامبر ۲۰۲۲ واکسن یادآور [بوستر] تزریق نکرده‌اند، خواسته می‌شود برای زدن واکسن یادآور وقت بگیرند.

دکتر چین هونگ پیشنهاد می‌کند کسانی که بیماری نقص ایمنی دارند یا سالخورده‌ترند، بهتر است به جای اینکه منتظر فرمول سال ۲۰۲۳ بمانند، همین حالا یادآورهای ۲۰۲۲ را تزریق کنند.

نمونه ۲۰۲۳ این واکسن برای مبارزه با جدیدترین زیرسویه غالب اکس‌بی‌بی.۱.۵ اومیکرون طراحی می‌شود که به گزارش نیویورک‌تایمز احتمالا این زیرسویه موجی از موارد بستری در بیمارستان‌های ساحل شرقی ایالات متحده آمریکا را به دنبال داشته است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا