اخبار سایت

در باب فواید پشه‌ها برای انسان و طبیعت!



از نظر عملی، ما نمی‌توانیم تمام پشه‌های این سیاره را بکشیم. هزاران گونه وجود دارد، اما تنها چند صد گونه از آنها بیماری‌هایی منتقل می‌کنند که می‌تواند برای انسان و پستانداران خطرناک باشد. اما پشه‌های ماده هستند که آسیب می‌رسانند. ضمن اینکه بقیه انواع پشه مزایای بالقوه‌ای برای محیط زیست و زندگی دارند و در پژوهش‌های پزشکی نیز مفیدند.

پشه‌های ماده‌ برای به دست آوردن پروتئین مورد نیاز برای آماده‌سازی تخم‌هایشان، خون انسان و حیوانات و حتی پرندگان را می‌مکند. اما پشه‌ها به‌طور کلی از گرده گل‌ها تغذیه می‌کنند و به این ترتیب به گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان آبزی کمک می‌کنند. آنها بیشتر وقت خود را در اطراف گل‌ها و گیاهان آبی می‌گذرانند.

انسان‌ها می‌توانند به راحتی پشه‌ها را با استفاده از حشره‌کش‌ها مهار کنند، اما طبیعت نیز به ما کمک می‌کند. چندین نوع پرنده، ماهی، قورباغه و عنکبوت از پشه‌ها تغذیه می‌کنند. متخصصان می‌گویند اگر پشه‌ها از بین بروند، این موجودات نیز ممکن است منقرض شوند.

پشه‌ها دهانی شبیه به سرنگ دارند و هنگام نیش زدن، بزاق خود را داخل پوست تزریق می‌کنند تا خون مکیده شده لخته نشود. محققان می‌گویند هر دوی این موارد (خرطوم پشه و بزاق آن) برای پزشکی انسانی مفید است. خرطوم آنها به تحقیقات مربوط به طراحی سوزن‌های بهتر (تزریق کم‌دردتر) کمک می‌کند. همچنین پروتئین موجود در بزاق آن‌ها به نام آنوفلین می‌تواند در درمان انسداد عروق عمقی مفید باشد.

پشه‌ها تخم‌های خود را در آب‌های راکد می‌گذارند و لاروها با خوردن زباله‌های بیولوژیک از جمله انگل‌های دیگر، آب را «تمیز» می‌کنند. البته این فرایند آب را قابل آشامیدن نمی‌کند، اما در تحقیقات مقابله با آلودگی مفید است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا