فناوری های نوین

رونمایی از نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در آئین رونمایی از نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود با اشاره به نقش این دارایی‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان افزود: طی بررسی‌ها و مطالعات متعدد، دریافتیم که بخش عمده دارایی شرکت‌های پیشرو و موفق دنیا، نامشهود است، به طوری که اگر ۱۰۰ شرکت برتر فناوری دنیا را بررسی کنیم در همه این شرکت‌ها، بالای ۹۵ درصد ارزش بازارشان، ارزش دارایی‌های نامشهود آنهاست. درواقع یکی از ابزارهای اصلی که نظام غرب توانسته به وسیله آن پول را از کف جامعه جمع کند همین نظام دارایی‌های نامشهود است.

وی با بیان این‌که اگر قرار باشد اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد، زیرساخت و شاهراه اساسی آن اجرای همین نظام ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود است، تصریح کرد: اجرای این نظام می‌تواند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش تورم منجر شود. دارایی‌های نامشهود همان حوزه‌ای است که می‌تواند نقدینگی بلاتکلیف را از بازار جمع و هدفمند کند.

دهقانی خاطرنشان کرد: ابزارهای لازم برای ارزیابی وجود دارد اما آن چه که نیاز داریم اعتبار دهی به دارایی‌های نامشهود است و می‌بایست نظام اعتبار دهی به شرکت‌های دانش بنیان و دارایی‌های نامشهود این شرکت‌ها، در نظام بانکی اجرا شود؛ موضوعی که عزم معاونت بانکی وزارت اقتصاد از جمله بانک مرکزی را می‌طلبد و اگر فقط همین یک فقره اجرایی شود به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بزرگی خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر بتوانیم نظام تشخیص، ثبت و ارزش گذاری را که کامل شده است، اعتبار دهی کرده و به کار بگیریم, شاهد برکات و ثمرات بزرگی خواهیم بود که کاهش تورم، جمع شدن نقدینگی بدون هدف و تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین از ثمرات آن خواهد بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا