فناوری های نوین

ابداع نوجوان کانادایی برای تشخیص بافت سرطانی با نور!



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، ابداع این دانش آموز که LightIR نام گرفته برای او مدال نقره جشنواره وسیع علوم کانادا را به ارمغان آورده و می تواند روش درمان سرطان را دگرگون کند. هارشیت در این باره می گوید: جراحی یکی از درمان های اصلی سرطان است اما بخش مهمی از این فرایند با شکست روبرو می شود زیرا جراح ردهایی میکروسکوپی و بسیار ریز از سلول های سرطانی را در بدن بیمار جا می گذارد که ممکن است به تومورهای دیگری تبدیل شوند.

او در ادامه افزود: امروزه باقیمانده سلول های سرطانی در بدن بیماران به وسیله آزمایشگاه های پاتولوژی تسهیل می شود که نمونه هایی از بافت بدن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. متاسفانه این تست ها ممکن است چند هفته طول بکشند و در نتیجه بیمار باید منتظر بماند. تومورها برای پشتیبانی از رشد غیر طبیعی خود مجموعه ای از مولکول ها را می سازند که ویژگی هایی متمایز از بافت نرمال دارند.

از آنجا که مولکول های متمایز نسبت به نور واکنش متفاوتی نشان می دهند، بنابراین می توان بافت های سالم و سرطانی را دنبال کنند که ویژگی های بصری متفاوتی دارند. LightIR این تمایزها را بررسی می کند.

این دانش آموز آزمایش های مشابهی را قبلا انجام داده بود و LightIR را به سادگی ساخت. او در این باره گفت: من به طور همزمان مسحور زیست شناسی سرطان بودم. در سال ۲۰۱۹ میلادی تحقیقی مطالعه کردم که مقیاس جراحی سرطان را هایلایت کرده و گفته بود بسیاری از این دست جراحی ها ناموفق بوده اند. در همان زمان مشغول آزمایش روشی به نام vis-NIR spectroscopy بودم که به محققان کمک می کرد محتوای شیمیایی مواد ناشناخته را با تاباندن نور دریابند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا