دانش و علم

محققان اصفهانی به روش‌ نوین تیمار درختان آسیب‌دیده دست یافتند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه صنعتی اصفهان، تکنیک درون درمانی درختان، روشی است که در آن با استفاده از کپسول‌های حاوی محلول تحت‌فشار، به رفع مشکلات درخت و بهبود روند رشد آن کمک می‌شود. محلول داخل این کپسول‌ها شامل ترکیبات فرموله شده و اختصاصی برای مشکلات مختلف ازجمله آفت، بیماری، خزان زودرس و سایر بیماری‌ها است که بسته به نوع مشکل درخت، دارای ترکیبات متفاوت بوده و باتوجه‌به ابعاد تنه درخت، بین سه الی هفت کپسول تزریق می‌شود. یکی از تکنیک‌های درون درمانی، روش شیمی‌درمانی یا کموتراپی است که در این روش درختانی که از آن‌ها قطع امید شده و مراحل پایانی عمر خود را طی می‌کنند، مورد تیمار و بازیابی قرار می‌گیرند.

علی نیک‌بخت عضو هیئت‌علمی گروه باغبانی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در ارتباط با روش انجام کموتراپی اظهار داشت: در این روش یک شوک مثبت به درخت وارد می‌شود که طی آن معدود برگ‌های موجود روی درخت می‌ریزند و بعد از دو هفته برگ‌های جدید تولید می‌شود، درواقع با استفاده از این شوک، درخت به شرایط اصلی زندگی خود برمی‌گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر واردکردن شوک به درخت، اصلاحاتی نیز بر روی خاک انجام شده و ترکیباتی به آن اضافه می‌شود، این روش تلفیقی، کاملاً جدید و خلاقانه بوده و حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش توسط محققین دانشگاه صنعتی با همکاری مجموعه‌های بین‌المللی است که برای اولین‌بار ابداع و اجرا شد.

عضو هیئت‌علمی گروه باغبانی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در ارتباط با یکی دیگر از روش‌های تیمار درختان به نام خفته‌درمانی ابراز داشت: این روش اغلب در بهمن‌ماه انجام می‌شود و مواد موردنظر در زمانی که درخت خواب بوده و هیچ برگی ندارد، به تنه درخت تزریق می‌شود تا در ابتدای فصل بهار که درخت بیدار می‌شود، این مواد را در اختیار داشته و با رشد مناسب، روال زندگی خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: مثل همه موجودات زنده، درختان نیز بیمار می‌شوند و نیاز به تیمار و درمان دارند، باتوجه به وجود برخی مشکلات و تغییرات اقلیمی، دمای بالا، آفات و بیماری‌ها و خشکسالی‌هایی که در نقاط مختلف کشور رخ‌داده است، مشکلاتی برای درختان به وجود آمده که باعث شده درختان دچار مراحل مختلف زوال بشوند و با اجرای این روش‌ها، تلاش می‌شود که درختان به روال طبیعی زندگی خود برگردند.

نیکبخت با ابراز مسرت از اجرای روش‌های تیمار درختان آسیب‌دیده خاطرنشان کرد: روش‌هایی که حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه محققان در این دانشگاه است، اکنون در بخش‌های مختلف استان اصفهان ازجمله شهرستان‌های خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، گلدشت و سایر شهرهای کشور بر روی درختانی همچون چنار و ناروند درحال استفاده بوده و جان هزاران درخت را نجات داده است.

وی افزود: امیداست این روند ادامه یافته و بتوان درختان ارزشمند فضای سبز شهری و همچنین باغ‌هایی که دچار آفات هستند را نجات داد، مثل درختان گردو که دچار آفت چوبخوار هستند و نخیلات جنوب کشور که به‌شدت دچار آفات مختلفی شده‌اند و سالیانه هزاران درخت نخل در این مناطق قطع و سوزانده می‌شود.

به گزارش مهر، تحقیق و پژوهش در حوزه روش‌های درمان و بازیابی درختان از سال ۱۳۸۸ توسط دکتر نیک‌بخت در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده که یک برنامه مشترک با یک مجموعه دانشگاهی در اسپانیا است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود و انجام این فعالیت در ایران به عهده محققان دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا