اخبار سایت

آنتی‌بیوتیک‌ها سرفه را کاهش نمی‌دهند، حتی اگر عفونت باکتریایی باشد


دکتر دان مرنشتاین، سرپرست تیم تحقیقات و استاد پزشکی خانواده در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن‌دی‌سی گفت:« عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی که باعث سرفه می‌شوند، می‌توانند خطرناک‌تر شوند، به طوری که 3 تا 5 درصد از این بیماران از ذات‌الریه رنج می‌برند. همه افراد در ویزیت اولیه دسترسی آسانی به اسکن ایکس‌ری ندارند، این ممکن است دلیلی باشد که پزشکان همچنان آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون هیچ شواهد درستی از وجود عفونت باکتریایی تجویز می‌کنند. این امر باعث شده است که برخی از بیماران برای درمان سرفه انتظار آنتی‌بیوتیک داشته باشند.»

به گزارش ایتنا، برای بررسی اینکه آیا آنتی‌بیوتیک‌ها تفاوتی در روند سرفه کردن ایجاد می‌کنند، محققان استفاده از آن‌ها را در افرادی که با عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی مراجعه می‌کردند، بررسی کردند. حدود 29 درصد از افراد در اولین ویزیت پزشکی خود آنتی‌بیوتیک تجویز کردند، اما این داروها در مقایسه با افرادی که نسخه دریافت نکردند تأثیری بر سرفه آنها نداشت. همچنین مدت زمان مشابهی طول کشید تا افراد بر عفونت خود غلبه کنند، چه آنتی بیوتیک مصرف کنند یا خیر. دوره بهبودی سرفه‌ها حدود 17 روز بود. این مطالعه جدید در 15 آوریل در مجله پزشکی داخلی عمومی منتشر شد.

 محققان خاطرنشان کردند که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها خطر مقاوم شدن باکتری‌های خطرناک به داروها را افزایش می‌دهد.

 

دکتر مارک ایبل، پروفسور کالج بهداشت عمومی دانشگاه جورجیا، گفت: «پزشکان این موضوع را می‌دانند، اما احتمالاً درصد عفونت‌های دستگاه تحتانی را که باکتریایی هستند، بیش از حد تخمین می‌زنند. آن‌ها همچنین به احتمال زیاد توانایی خود در تشخیص عفونت‌های ویروسی از باکتریایی را بیش از حد برآورد می‌کنند.»

مرنشتاین گفت:« این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد سرفه را مهم‌تر می‌کند. ما می‌دانیم که سرفه می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. سرفه شایع‌ترین دلیل ویزیت‌های سرپایی است که سالانه حدود 3 میلیون ویزیت سرپایی و بیش از 4 میلیون مراجعه به بخش اورژانس را شامل می‌شود. علائم سرفه جدی و نحوه درمان صحیح آن‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد، شاید در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، زیرا این مطالعه مشاهده‌ای بود و از حدود سال 2012 تاکنون هیچ کارآزمایی تصادفی شده‌ای در مورد این موضوع وجود نداشته است.»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا