فناوری های نوین

حمایت از هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های درمانی بیماریهای مزمن



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با ارتقای نظام سلامت، پیشرفت عمده ای در خصوص کنترل بیماری های واگیردار حاصل شده و بیماری های غیرواگیر در حال حاضر به عنوان مشکل عمده بهداشتی در جهان و به طور خاص در خاورمیانه مطرح است.

به دلیل افزایش روند مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر به خصوص در کشورهای در حال توسعه، سازمان بهداشت از دو دهه پیش بیماری های غیرواگیر را جز اولویت های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه اعلام کرده است؛ به نحوی که ۸۰ درصد علل مرگ در کشورهای با درآمد پائین و متوسط بیماریهای غیرواگیر برشمرده شده است که در این میان چهار بیماری عمده (بیماری قلبی و عروقی، سرطان، بیماری انسدادی مزمن ریوی و دیابت) نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

با عنایت به مدل های در حال پیاده سازی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت مقرر شد با همکاری ستاد هوش مصنوعی و رباتیک این مدل ها در خصوص فراخوان کاربرد هوش مصنوعی در کاهش هزینه های درمانی بیماری های مزمن نیز پیاده سازی شود.

از این رو، به همت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت جامعه هدف فراخوان حمایت از کاربرد هوش مصنوعی در کاهش هزینه های درمانی بیماری‌های مزمن در کشور شرکت های خصوصی دارای برنامه تولید، مجوز تولید و برنامه ارتقا ظرفیت تولید هستند.

از اهداف این فراخوان می توان به بهبود شاخص های سلامتی در تمام ابعاد آن، بهبود شیوه زندگی مردم در راستای ارتقا سلامت جامعه، ارتقای فرآیندهای پشتیبانی، تسهیل زمینه های اجرایی برنامه های کشوری تدوین شده در زمینه کنترل بیماری ها، جلب و ایجاد همکاری درون و بین بخشی و برنامه ریزی و همکاری در انجام برنامه های آموزش همگانی اشاره کرد.

اجرا و کاربرد رفتارها و اقدامات پیشگیری کننده، ارتقای اطلاعات (دانش بهداشتی)، افزایش مهارت‌های خودمراقبتی و توانمندسازی در مبتلایان بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری انسدادی مزمن ریوی و دیابت با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی و همچنین کاربرد برنامه های مراقبتی مبتنی بر شواهد و ارتقای عملکرد و کاربرد سیستم اطلاع رسانی همراه با برنامه های الکترونیکی (آنلاین) بیمار محور به منظور ردیابی و پیگیری نحوه درمان و پیشرفت این بیماری ها

جامعه هدف این فراخوان، شرکت‌های خصوصی دارای برنامه تولید، دارای مجوز تولید و برنامه ارتقاء ظرفیت تولید است.

اطلاعات بیشتر از طریق ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت به شماره تلفن ۸۳۵۳۰ داخلی ۷۴۸۳ قابل دستیابی است.

متقاضیان تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ فرصت دارند برای ثبت نام به نشانی www.khedmat.isti.ir مراجعه کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا